Search results

  1. Odev svadobného páru z Cífera 002-02

     To the basket  Odev svadobného páru z Cífera 002-02

    ženský odev, mužský odev, sviatočný odev, odev mladuchy, odev ženícha, mladucha, ženích, čižmy, nohavice, mužská košeľa, lajblík, klobúk, pierko, vreckovka, spodná sukňa, sukňa, zástera, rukávce, okružie, tacle, živôtik, čepiec, šatka na hlavu
    Tradičný ženský a mužský svadobný odev mladého páru po sobáši, po začepčení nevesty. Odev nevesty pozostáva z úzkej madeirovej spodnice. Na nej má navrstvené štyri kusy sukňových spodníc nazývaných "škrobňice" z bieleho, 4 m dlhého plátna. Predná časť "škrobnice" je hladká, látka je naskladaná najmä na bokoch. Najvrchnejšia štvrtá "škrobnica" je celá madeirová. Je silno naškrobená "na plech" a vyžehlená – "vipiglúvaná". Na spodniciach má oblečenú tmavomodrú sukňu, nazývanú "tašká sukna", ktorá je ušitá z dvoch kusov látky ako je atlas, hodváb, brokát podšitá organtínom. Svojou dĺžkou siaha po vrchný okraj čižiem. Po celom obvode je nariasená do drobných skladov, ktoré sa kulmujú žeravým kutáčom a sú široké asi 10 cm, len predná časť je bez záhybov čím sa šetrí spotrebované množstvo látky. Spodný lem sukne je po celom obvode obšitý "cickou" - šnúrkou pripomínajúcou husté štetinky. Pod sukňami má žena ešte oblečené čierne cvernové "cverené" pančuchy. Na sukni má ďalej oblečenú čiernu hodvábnu zásteru, tzv. "zásceru" alebo "fertuchu" (môže byť aj zamatová "plišová" s vtláčanými kvetmi) bez výšivky, ktorá je vpredu hladká a po bokoch nabratá v pol centimetrových záhyboch. Je rovnako dlhá ako sukňa. Rukávce "rukáfce", nazývané aj "vrchi" sú ušité z jemného plátna, batistu alebo vapéru s mimoriadne bohatou zlatou výšivkou cez kartón, doplnenú výšivkou plným stehom a dierkami. Pod krkom majú rázporok, rukáv nad lakťom je stiahnutý šnúrkou (neskôr gumičkou) a pod pazuchou je všitý kus štvorcovej látky. Rovnaká výšivkárske techniky sú použité aj na tacloch – naberanom voláne ušitom z tylu, ktorý je pripevnený nad lakeť na okraj rukávcov stiahnutím všitou šnúrkou. Živôtik "lajbel" s prívlastkom "stromový" je ušitý zo zeleného hodvábu s veľkými vzormi votkávaných kvetov. Podšitý je konopným plátnom. Na chrbtovej časte je zdobený zlatými šujtášmi, vpredu po celej dĺžke má zapínanie na kovové zápinky s farebnými sklíčkami uprostred, tzv. "pávie oko" a spodný okraj živôtika je zapravený pod sukňou. Okolo krku má žena pripevnené okružie "krézel" s nariasenou širokou bielou paličkovanou (jemne "cverenou") čipkou prišitou k obojku s hustou zlatou výšivkou na "kartách". Zapínanie obojka pod krkom prekrýva 6-8 cm široká "mašľa" z bieleho hodvábu (alebo brokátu, tylu) vyšívaná tiež zlatou výšivkou cez kartón, dozdobená drobnými zlatými korálikmi a na koncoch zlatými drôtenými strapcami. Pripnutá je obyčajným špendlíkom k obojku "krézla". Mašľa je v strede stiahnutá úzkou stuhou "do srdiečka", ktorá je buď vyšitá alebo je na ňu našitý svätý "harnúsek" z pátričiek. Kvôli pevnosti je celá podšitá. Na hlave má žena biely tylový čepiec bohato vyšívaný zlatou niťou "na kartách". Vzadu je stiahnutý šnúrkou. Tvár lemuje nakulmovaná, husto nazberaná čipka (znak vydatej ženy, ktorá sa po narodení prvého dieťaťa alebo po troch rokoch od sobáša vymenila za hladkú čipku). Na čepci má uviazaný tylový ručník (s rozmermi 100 cm x 100 cm) v jednom cípe s bohatou zlatou výšivkou cez kartón s podloženým bielym plátnom. Po celom obvode má prišitú širokú bielu "cverenú" paličkovanú čipku s opakujúcim sa motívom jablka. Pod bradou je ručník zopnutý špendlíkom až potom sú oba konce previazané a jedno uško schované aby vynikla aj vyšívaná mašľa. Na nohách má žena obuté čierne kožené čižmy s tvrdou sárou pod kolená vykrojenou do oblúka a s 5 cm opätkom podbitým mosadznou podkovičkou.
    Ženích má oblečenú bielu plátennú, tzv. "slovenskú košeľu". Bohato vyšívané rukávy sú prišité k hlavnej časti košele (pri praní sa odpárali), tvorí ich kombinácia viacerých druhov výšivkárskych techník. Dominantná a pre danú lokalitu typická je výšivka "cez karty" (výšivka žltou a čiernou niťou cez kartón/lepenkovú podložku). Tá je striedaná so širokými pásmi tzv. "hrachovinky" - výšivka podľa počítanej nite nazývanej prešívaná mriežka. Ukončenie rukáva lemuje široká paličkovaná čipka s výrazným ornamentom pripomínajúcim a nazývaným "husia nôžka". Prišitý "obojek" okolo krku je zdobený výšivkou "cez karty" zlatou kovovou niťou a zapína sa na háčik. Košeľa je zapravená do nohavíc . Krátky lajblík "prucel" bez zapínania je ušitý najčastejšie z atlasu alebo brokátu potlačený "klingrovími" ružami. Lemovanie po všetkých okrajoch tvoria z farebného filcu vysekané "zúbki" s vybíjanými kovovými očkami. Lajblík je podšitý konopným plátnom. Pod krkom má ženích tesne pod obojkom pripevnenú "mašľu", ktorá prekrýva aj "prucel" aby vynikla celá jej výzdoba. Základ mašle tvorí biela 6 až 8 cm široká stuha, ktorá je kvôli pevnosti podšitá. Vyšitá je korálikmi, flitrami a zlatou niťou, ukončená zlatými strapcami. Nohavice "galoty" sú úzke, priliehavé, ušité z čiernej vlnenej látky podšité barchetom alebo flanelom, v zime vatelínom. Nohavice sú v páse stiahnuté opaskom "remeňom". Dvojitý rázporok, švy a na stehnách sú zdobené čiernou hodvábnou "šujtáškou" (šnúrky súkané z viacerých nití a našitých do ozdobných ornamentov). Na nohách má obuté čierne kožené čižmy s tvrdou sárou. Na hlave má čierny plstený klobúk s okrúhlou hlavou s úzkou vyhrnutou strieškou, čiernou stuhou okolo dienka. Klobúku dominuje svadobné "pierko" z dvoch pštrosích pier, z umelých kvietkov a troch farebných vyšívaných stúh.
    Celkový pohľad zozadu.

  2. Odev svadobného páru z Cífera 002-01

     To the basket  Odev svadobného páru z Cífera 002-01

    ženský odev, mužský odev, sviatočný odev, odev mladuchy, odev ženícha, mladucha, ženích, čižmy, nohavice, mužská košeľa, lajblík, klobúk, pierko, vreckovka, spodná sukňa, sukňa, zástera, rukávce, okružie, tacle, živôtik, čepiec, šatka na hlavu
    Tradičný ženský a mužský svadobný odev mladého páru po sobáši, po začepčení nevesty. Odev nevesty pozostáva z úzkej madeirovej spodnice. Na nej má navrstvené štyri kusy sukňových spodníc nazývaných "škrobňice" z bieleho, 4 m dlhého plátna. Predná časť "škrobnice" je hladká, látka je naskladaná najmä na bokoch. Najvrchnejšia štvrtá "škrobnica" je celá madeirová. Je silno naškrobená "na plech" a vyžehlená – "vipiglúvaná". Na spodniciach má oblečenú tmavomodrú sukňu, nazývanú "tašká sukna", ktorá je ušitá z dvoch kusov látky ako je atlas, hodváb, brokát podšitá organtínom. Svojou dĺžkou siaha po vrchný okraj čižiem. Po celom obvode je nariasená do drobných skladov, ktoré sa kulmujú žeravým kutáčom a sú široké asi 10 cm, len predná časť je bez záhybov čím sa šetrí spotrebované množstvo látky. Spodný lem sukne je po celom obvode obšitý "cickou" - šnúrkou pripomínajúcou husté štetinky. Pod sukňami má žena ešte oblečené čierne cvernové "cverené" pančuchy. Na sukni má ďalej oblečenú čiernu hodvábnu zásteru, tzv. "zásceru" alebo "fertuchu" (môže byť aj zamatová "plišová" s vtláčanými kvetmi) bez výšivky, ktorá je vpredu hladká a po bokoch nabratá v pol centimetrových záhyboch. Je rovnako dlhá ako sukňa. Rukávce "rukáfce", nazývané aj "vrchi" sú ušité z jemného plátna, batistu alebo vapéru s mimoriadne bohatou zlatou výšivkou cez kartón, doplnenú výšivkou plným stehom a dierkami. Pod krkom majú rázporok, rukáv nad lakťom je stiahnutý šnúrkou (neskôr gumičkou) a pod pazuchou je všitý kus štvorcovej látky. Rovnaká výšivkárske techniky sú použité aj na tacloch – naberanom voláne ušitom z tylu, ktorý je pripevnený nad lakeť na okraj rukávcov stiahnutím všitou šnúrkou. Živôtik "lajbel" s prívlastkom "stromový" je ušitý zo zeleného hodvábu s veľkými vzormi votkávaných kvetov. Podšitý je konopným plátnom. Na chrbtovej časte je zdobený zlatými šujtášmi, vpredu po celej dĺžke má zapínanie na kovové zápinky s farebnými sklíčkami uprostred, tzv. "pávie oko" a spodný okraj živôtika je zapravený pod sukňou. Okolo krku má žena pripevnené okružie "krézel" s nariasenou širokou bielou paličkovanou (jemne "cverenou") čipkou prišitou k obojku s hustou zlatou výšivkou na "kartách". Zapínanie obojka pod krkom prekrýva 6-8 cm široká "mašľa" z bieleho hodvábu (alebo brokátu, tylu) vyšívaná tiež zlatou výšivkou cez kartón, dozdobená drobnými zlatými korálikmi a na koncoch zlatými drôtenými strapcami. Pripnutá je obyčajným špendlíkom k obojku "krézla". Mašľa je v strede stiahnutá úzkou stuhou "do srdiečka", ktorá je buď vyšitá alebo je na ňu našitý svätý "harnúsek" z pátričiek. Kvôli pevnosti je celá podšitá. Na hlave má žena biely tylový čepiec bohato vyšívaný zlatou niťou "na kartách". Vzadu je stiahnutý šnúrkou. Tvár lemuje nakulmovaná, husto nazberaná čipka (znak vydatej ženy, ktorá sa po narodení prvého dieťaťa alebo po troch rokoch od sobáša vymenila za hladkú čipku). Na čepci má uviazaný tylový ručník (s rozmermi 100 cm x 100 cm) v jednom cípe s bohatou zlatou výšivkou cez kartón s podloženým bielym plátnom. Po celom obvode má prišitú širokú bielu "cverenú" paličkovanú čipku s opakujúcim sa motívom jablka. Pod bradou je ručník zopnutý špendlíkom až potom sú oba konce previazané a jedno uško schované aby vynikla aj vyšívaná mašľa. Na nohách má žena obuté čierne kožené čižmy s tvrdou sárou pod kolená vykrojenou do oblúka a s 5 cm opätkom podbitým mosadznou podkovičkou.
    Ženích má oblečenú bielu plátennú, tzv. "slovenskú košeľu". Bohato vyšívané rukávy sú prišité k hlavnej časti košele (pri praní sa odpárali), tvorí ich kombinácia viacerých druhov výšivkárskych techník. Dominantná a pre danú lokalitu typická je výšivka "cez karty" (výšivka žltou a čiernou niťou cez kartón/lepenkovú podložku). Tá je striedaná so širokými pásmi tzv. "hrachovinky" - výšivka podľa počítanej nite nazývanej prešívaná mriežka. Ukončenie rukáva lemuje široká paličkovaná čipka s výrazným ornamentom pripomínajúcim a nazývaným "husia nôžka". Prišitý "obojek" okolo krku je zdobený výšivkou "cez karty" zlatou kovovou niťou a zapína sa na háčik. Košeľa je zapravená do nohavíc . Krátky lajblík "prucel" bez zapínania je ušitý najčastejšie z atlasu alebo brokátu potlačený "klingrovími" ružami. Lemovanie po všetkých okrajoch tvoria z farebného filcu vysekané "zúbki" s vybíjanými kovovými očkami. Lajblík je podšitý konopným plátnom. Pod krkom má ženích tesne pod obojkom pripevnenú "mašľu", ktorá prekrýva aj "prucel" aby vynikla celá jej výzdoba. Základ mašle tvorí biela 6 až 8 cm široká stuha, ktorá je kvôli pevnosti podšitá. Vyšitá je korálikmi, flitrami a zlatou niťou, ukončená zlatými strapcami. Nohavice "galoty" sú úzke, priliehavé, ušité z čiernej vlnenej látky podšité barchetom alebo flanelom, v zime vatelínom. Nohavice sú v páse stiahnuté opaskom "remeňom". Dvojitý rázporok, švy a na stehnách sú zdobené čiernou hodvábnou "šujtáškou" (šnúrky súkané z viacerých nití a našitých do ozdobných ornamentov). Cez oba rázporky nohavíc má ozdobne založený a do trojuholníka poskladaný biely vapérový ručník "šnuptichel" (štvorcová šatka vyšívaná po obvode a dominantne v jednom rohu dierkovanou výšivkou). Na nohách má obuté čierne kožené čižmy s tvrdou sárou. Na hlave má čierny plstený klobúk s okrúhlou hlavou s úzkou vyhrnutou strieškou, čiernou stuhou okolo dienka. Klobúku dominuje svadobné "pierko" z dvoch pštrosích pier, z umelých kvietkov a troch farebných vyšívaných stúh.
    Celkový pohľad spredu.

  3. Ženský a mužský sviatočný odev zo Žibritova 001-001

     To the basket  Ženský a mužský sviatočný odev zo Žibritova 001-001

    ženský odev, sviatočný odev, čižmy, rubáš, spodná sukňa, sukňa, zástera, rukávce, živôtik, čepiec, krížiková výšivka, mužský odev, gate, mužská zástera, mužská košeľa, lajblík, klobúk
    Sviatočný odev ženy a muža zo Žibritova. Celkový pohľad spredu. Najspodnejšou ženskou odevnou súčiastkou je samotná "stánka", už bez "rubáča" (ako to bolo pri starších typoch odevu). "Stánka" je tkanina na ramienka, zakrývajúca trup, od pása hore zdobená po celom obvode zvislými pruhmi v typickej červeno-čierno-bielej farebnej kombinácii doplnená už aj o modrú. Namiesto spodnej časti "rubáča" má žena oblečený "kiňťeš" (sukňu) z jemného plátna so "šťikerajom" (čipkou), pod ktorý sa môže ešte obliecť biela spodná sukňa s tkaným červeným "vencom" (tkaný ornament okolo spodného lemu sukne) a obháčkovaním na spodnom okraji. Vrchná sukňa je takzvaná "gangárová" (zamatová) s našitou kupovanou červenou stužkou dookola a na spodnom okraji obšitá zúbkami, aby sa neodierala o čižmy s tvrdou sárou. Čižmy sú štepované cez priehlavok s vyrezávanou sárou so zdobením. (Niekedy si ženy na čižmy dávali aj červené šnúrky - "kicki" ako na Horehroní). Zástera je bohato vyšívaná krížikovou výšivkou, doplnená "limbačkami" (lesklými flitrovými kupovanými stuhami) a zelenou farbou. Hore má žena oblečené "opľecko" z jemného bieleho plátna pri krku s čiernou obrubou. Rukávy sú husto nazberané a zdobené rastlinnými ornamentmi výšivkou cez riasy, doplnené o modrú farbu. Na "opľecku" má oblečený hodvábny čierny živôtik - "prusľak" dozdobený zvislými pásmi červených skladaných stúh rôznej šírky do "zubou" (tvaru striedajúcich sa špicov). Zapnutý je po celej svojej dĺžke drobnými kovovými gombíkmi so skleneným stredom. Na krku má uviazaný tesne obopínajúci viacradový náhrdelník z perličiek z fúkaného skla. Celú hlavu pokrýva bohato čepiec - "kápka". Základ čepca tvorí plochým stehom vyšívaný tyl. "Predňička" (predná časť čepca nad čelom) je zdobená viacerými radmi malých "zubou" zo stužiek, červenou vyšívanou stuhou, celé doplnené o flitre, perličky z fúkaného skla, "dudule" (malé mašličky z farebných stúh) a pribudli nové farby ako zelená, modrá, fialová. Vzadu spod čepca visia po chrbte, na polovicu preložené, úzke červené stuhy nazývané "lietački" a široká červená vyšívaná stuha, všetky priviazané k čepcu šnúrkou z čepca, pričom viazanie je skryté pod vrchnými stuhami. Česanie k tomuto typu odevu je „na poličky“ (vlasy v strede rozdelené na dve časti), vlasy natreté pomádou, takisto čelo, aby sa "zamatka" (čierna zamatová stuha na čele) nešmýkala. Muž má na sebe novší typ košele, ktorá už nemala červenú "prietku" na rukávoch, je čisto biela s vyšívanými manžetami v čiernej alebo červenej farbe. Na zápästí sa nezaväzovala šnúrkou prevlečenou cez dve očká (starší typ košele), ale na gombík a háčkované uško. Košeľa má okolo krku stojačik, zapína sa vpredu na 5 gombíkov a okolo zapínania je zdobená "zubami" ("zubi" sú spoločný ozdobný znak mužských aj ženských krojov zo Žibritova). "Prusľak" je rovnaký ako v predchádzajúcom staršom obdobia – čierny zamatový s ozdobným čiernym vyšívaním dookola, s plytkým šálovým golierom a dvojradovým zapínaním. Na "prusľaku" sú vrecká, v ktorých sa nosili retiazkové hodinky. Nohavice "geti" sú široké, biele, pamokové s ažúrkou a na spodnom okraji vystrapkané. Zástera je vyšívaná na zamate a bohatosťou výzdoby i farebnosťou korešponduje so ženskou zásterou z novšieho obdobia, to znamená, že má výraznejšie farby, zdobenie je bohatšie, sú na nej použité "ľimbački" (lesklé pliešky). Čižmy sú čierne kožené s tvrdou sárou s mierne zvýšeným podpätkom a na päte s "podkovičkou" – malý výčnelok pre ľahšie vyzúvanie sa. Klobúk na hlave je so širokou strechou.

  4. Ženský odev z Prenčova 001-05

     To the basket  Ženský odev z Prenčova 001-05

    ženský odev, čepiec, výšivka plochým stehom
    Ženský odev na obdobie adventu a pôstu. Pohľad šikmo zozadu na ženský čepiec. Na účese je spodný čepiec, takzvaná "kápka", ktorá je z farebného hodvábu. Na nej je okrúhly, na tyle vyšívaný biely čepiec. Okolo čepca je pripevnená modrá stuha, na ktorej sú rastlinné motívy vyšívané červenou, zelenou, bielou a žltou niťou. Na okraji je stuha zdobená retiazkou a striebornou výšivkou. V zadnej časti čepca je pripevnená červeno čierno zelená stuha, ktorá je spustená na chrbát.

  5. Ženský odev z Prenčova 001-04

     To the basket  Ženský odev z Prenčova 001-04

    ženský odev, čepiec, výšivka plochým stehom
    Ženský odev na obdobie adventu a pôstu. Pohľad šikmo spredu na ženský čepiec. Vpredu sú "lakovie čierne zubi“, ktoré zakrývajú predné vlasy. Na zuboch je podložka z domáceho prešívaného plátna, na ktorej je upevnený "ľetačkaví špic" s našitými "bľiskami" a striebornými "šíkmi". Na účese je spodný čepiec, takzvaná "kápka", ktorá je z farebného hodvábu. Na nej je okrúhly, na tyle vyšívaný biely čepiec. Okolo čepca je pripevnená modrá stuha, na ktorej sú rastlinné motívy vyšívané červenou, zelenou, bielou a žltou niťou. Na okraji je stuha zdobená retiazkou a striebornou výšivkou.

  6. Ženský odev z Prenčova 001-03

     To the basket  Ženský odev z Prenčova 001-03

    ženský odev, sviatočný odev, rukávce, živôtik, brošňa, čepiec, advent, pôst, výšivka plochým stehom
    Ženský odev na obdobie adventu a pôstu. Pohľad spredu na vrchnú časť postavy. Žena má oblečené biele "opľecko" do pása, na ktorom je "prusľak" z čierneho zamatu, s hlbším výstrihom, bohato zdobený drobno riasenou modrou stuhou. Zapína sa na strieborné gombíky. Pod krkom má modrú stužku, na nej brošňu. Na stužke sú rastlinné motívy vyšívané červenou, zelenou a bielou niťou plochým stehom, po okrajoch je zdobená kovovou retiazkou a výšivkou striebornou niťou. Na hlave má tylový vyšívaný rohatý biely čepiec, ktorého súčasťou sú "lakovie čierne zubi", "bliskáčavý špic", bledomodrá spodná kápka a samotný tylový biely čepiec. Okolo hlavy je stuha spustená dolu z chrbta.

  7. Ženský odev z Prenčova 001-02

     To the basket  Ženský odev z Prenčova 001-02

    ženský odev, sviatočný odev, rukávce, živôtik, sukňa, čižmy, čepiec, advent, pôst
    Ženský odev na obdobie adventu a pôstu. Celkový pohľad zozadu. Žena má oblečené biele "opľecko" do pása, na ktorom je "prusľak" z čierneho zamatu, s drobnou zelenomodrou výšivkou, bohato zdobený drobno riasenou modrou stuhou. Ukončený je krátkym šósikom a podšitý kanafasom. V spodnej časti má čiernu farbiarsku "kitľu", drobno riasenú okolo pása. Spodný okraj sukne je podšitý červeným súknom, takzvaným „pľachom.“ Na hlave má tylový vyšívaný rohatý biely čepiec, ktorého súčasťou sú "lakovie čierne zubi", "bliskáčavý špic", bledomodrá spodná kápka a samotný tylový biely čepiec. Okolo hlavy je stuha spustená dolu z chrbta. Obuté má čierne čižmy s tvrdou sárou.

  8. Ženský odev z Prenčova 001-01

     To the basket  Ženský odev z Prenčova 001-01

    ženský odev, sviatočný odev, rukávce, živôtik, brošňa, sukňa, zástera, čižmy, čepiec, advent, pôst
    Ženský odev na obdobie adventu a pôstu. Celkový pohľad spredu. Žena má oblečené biele "opľecko" do pása, na ktorom je "prusľak" z čierneho zamatu, s hlbším výstrihom, s drobnou zelenomodrou výšivkou, bohato zdobený drobno riasenou modrou stuhou. Ukončený je krátkym šósikom a podšitý kanafasom. Pod krkom má stužku, na nej brošňu. V spodnej časti má čiernu farbiarsku "kitľu", drobno riasenú okolo pása. Spodný okraj sukne je podšitý červeným súknom, takzvaným „pľachom.“ Na "kitľi" je zástera - dvojpolová čierna zamatová "šata" s volánom zdobená našitými kvietkami. Na hlave má tylový vyšívaný rohatý biely čepiec, ktorého súčasťou sú "lakovie čierne zubi", "bliskáčavý špic", bledomodrá spodná kápka a samotný tylový biely čepiec. Okolo hlavy je stuha spustená dolu z chrbta. Obuté má čierne čižmy s tvrdou sárou.

  9. Odev svatvice z Prenčova 001-01

     To the basket  Odev svatvice z Prenčova 001-01

    ženský odev, sviatočný odev, rukávce, živôtik, brošňa, sukňa, zástera, čižmy, čepiec
    Ženský sviatočný odev, tzv. "svatvica". Celkový pohľad spredu. "Svatvica" má oblečené "opľecko", na ktorom je "prusľak" s hlbším výstrihom, bohato zdobený drobno riasenou červenou stuhou, ukončený krátkym šósikom a podšitý kanafasom. Pod krkom má stužku, na nej brošňu. V spodnej časti má čiernu slávnostnú glótovú "kitľu", drobno riasenú okolo pása. Spodný okraj sukne je podšitý červeným súknom, takzvaným „pľachom.“ Na "kitľi" je zástera, viacpolová glotová "šata" so zelenou niťovou výšivkou. Na hlave má tylový vyšívaný, rohatý biely čepiec, ktorého súčasťou sú "lakovie čierne zubi", "bliskáčavý špic", bledomodrá spodná kápka a samotný tylový biely čepiec. Okolo hlavy stuha spustená dolu z chrbta. Obuté má čierne čižmy s tvrdou sárou.

  10. Zakladanie prenčovského čepca 001-08

     To the basket  Zakladanie prenčovského čepca 001-08

    ženský odev, sviatočný odev, čepiec, rukávce, živôtik, sukňa, zástera, čižmy
    Pohľad na mladú ženu v čepci a dve obliekačky - "svatvice". Mladá žena má oblečený hodvábny "prusľak" (živôtik) s hlbším výstrihom. "Prusľak" je bohato zdobený drobno riasenou červenou stuhou, ukončený krátkym "šósikom" a podšitý kanafasom. Vo výstrihu "prusľaka" je farebná stuha uviazaná do mašle ozdobená kovovou sponou a mincami. Pod "prusľakom" je "opľecko" (rukávce), ktoré má na rukávoch uviazané farebné stužky. V spodnej časti je "vrchňia biela kitľa" (sukňa) vyrobená z ôsmich pol jemnejšieho kupovaného plátna, pri spodnom okraji po celom obvode zdobená drobnými zámikmi a "mrežkou". Okraj je zdobený drobným nitkovým vzorom. Na "vrchňej kitľi" je bohato vyšívaná dvojpolovú "šata" (zástera). Obuté má čierne čižmy s tvrdou sárou. Na hlave má čepiec, ktorý pozostáva z "lakovích čiernich zubov“, ktoré zakrývajú predné vlasy. Na zuboch je podložka z domáceho prešívaného plátna, na ktorej je upevnený "ľetačkaví špic" s našitými "bľiskami" a striebornými "šíkmi". Na účese je spodný čepiec, takzvaná "kápka", ktorá je z farebného hodvábu. Na nej je okrúhy, na tyle vyšívaný čepiec, podšitý farebnými stužkami a ozdobený "ľetačkami". Okolo čepca je pripevnená strieborná stuha. Svatvice sú oblečené v čiernej slávnostnej glótovej kitľi, drobno riasenej okolo pása. Spodný okraj sukne je podšitý farebným súknom – takzvaným „pľachom.“ Na bielom "opľecku" majú oblečený "prusľak" bohato zdobený drobno riasenou červenou stuhou s hlbším výstrihom, ukončený krátkym šósikom a podšitý kanafasom. Pod krkom stužka. Zástera – "šata" zdobená výšivkou, resp. červenou stuhou a prišitými vyšívanými "pozamenťierskimi" kvietkami. Na hlave majú tylový vyšívaný rohatý biely čepiec. Na nohách čierne čižmy s tvrdou sárou.