krucena
(krut, kruta, do krutu, do šafľika, obertana, taňec)
párový krútivý tanec starého štýlu v mierne rýchlom tempe, charakteristický pre východné regióny Slovenska. Je jedným z najstarších krútivých tancov, ktorý sa tancoval nielen na zábavách, ale aj ako obradový tanec, napríklad svadobný redovi. Charakteristickým pre tanec je pravotočivé krútenie páru (podľa pohybu slnka) v mierne rýchlom tempe, tanečné kroky na každú osminovú rytmickú hodnotu hudby, podvrtka alebo vrtenie dievčaťa na mieste. Tanec dopĺňajú individuálne tanečné motívy, ktoré sú výraznejšie v tanečnej interpretácii tanečníkov (podupy, zrážanie nôh, výskoky, tlieskanie, plieskanie po sárach, osobitosťou výborných tanečníkov bolo čerkanie ostrohami a pod.). Krucena sa tancovala na podmanivé tanečné melódie, vystavané na nemeniacom sa rytmickom pôdoryse. V hudobnom sprievode ku krucenej dominovala inštrumentálna hudba, interpretovaná prevažne rómskymi sláčikovými alebo cimbalovými kapelami. Krucena patrí k dodnes živým tancom najmä v Šariši a na Spiši, menej na Zemplíne, predovšetkým v svadobnej mutácii redoveho tanca.
párový krútivý tanec starého štýlu v mierne rýchlom tempe, charakteristický pre východné regióny Slovenska. Je jedným z najstarších krútivých tancov, ktorý sa tancoval nielen na zábavách, ale aj ako obradový tanec, napríklad svadobný redovi. Charakteristickým pre tanec je pravotočivé krútenie páru (podľa pohybu slnka) v mierne rýchlom tempe, tanečné kroky na každú osminovú rytmickú hodnotu hudby, podvrtka alebo vrtenie dievčaťa na mieste. Tanec dopĺňajú individuálne tanečné motívy, ktoré sú výraznejšie v tanečnej interpretácii tanečníkov (podupy, zrážanie nôh, výskoky, tlieskanie, plieskanie po sárach, osobitosťou výborných tanečníkov bolo čerkanie ostrohami a pod.). Krucena sa tancovala na podmanivé tanečné melódie, vystavané na nemeniacom sa rytmickom pôdoryse. V hudobnom sprievode ku krucenej dominovala inštrumentálna hudba, interpretovaná prevažne rómskymi sláčikovými alebo cimbalovými kapelami. Krucena patrí k dodnes živým tancom najmä v Šariši a na Spiši, menej na Zemplíne, predovšetkým v svadobnej mutácii redoveho tanca.