Moje záložky

Pridaných záložiek: 6    
  1. Z mojich záložiek   Mam frajirku u Ložiňe

    ľudová pieseň, ľúbostné piesne, spevák
    Ľúbostná pieseň. Mužský sólový spev bez hudobného sprievodu.
  2. Z mojich záložiek   Bábka z Topoľovky 001-04

    bábka, bábkové divadlo, ľudoví bábkari, koledovanie, koleda, obchôdzky, hra o Herodesovi
    Drevená bábka, ovládateľná pomocou drievka, ktorým sa vodí cez drážku v podlahe scény. Odev bábky je zhotovený z tmavej textílie, okolo pása má imitáciu opasku z červenej látky. Pod pazuchou má bábka pripevnenú drevenú húsku. Výška bábky bez spodného vodiaceho drievka je približne 23 cm. Dĺžka vodiaceho drievka je cca 7 cm, jeho priemer 0,8 cm. Táto bábka reprezentuje v betlehemskej bábkohre postavu Barteka. Bočný pohľad na bábku s vodiacim drievkom sprava.
    Bábka z Topoľovky 001-04
  3. Z mojich záložiek   Ženský sviatočný odev z Cífera 004-04

    ženský odev, sviatočný odev, zástera, rukávce, živôtik, okružie, tacle, čepiec, výšivka kovovou niťou, gatry, paličkovaná čipka
    Tradičný sviatočný odev starších žien z Cífera. Pohľad zboku na vrchnú časť postavy, na ktorom vyniká silueta a ustrojenie ženy v tradičnom sviatočnom odeve. Rukávce "rukáfce" nazývané aj "vrchi" sú ušité z jemného plátna. Zdobí ich kombinácia viacerých druhov výšivkárskych techník. Dominantná a pre danú lokalitu typická je výšivka "cez karty" (cez kartón/lepenkovú podložku), na rukávcoch je to výšivka niťou žltej, čiernej a prírodnej farby. Tá sa strieda so širokými pásmi tzv. "hrachovinky" - výšivky podľa počítanej nite nazývanej prešívaná mriežka. Nad lakťom sú k okraju rukávcov pripevnené "tacle" - naberaný volán stiahnutý všitou šnúrkou. Zdobené sú rovnakým spôsobom, ale končenie rukáva lemuje široká paličkovaná čipka s výrazným ornamentom pripomínajúcim a nazývaným "husia nôžka". (Paličkované čipky si dávali ženy vyrábať v paličkárskych dielňach v okolí Trnavy.) Okolo krku má žena pripevnené okružie "krézel" s nariasenou širokou jemnou bielou "cverenou" paličkovanou čipkou a plátnom podkladanou bielou výšivkou na tyle prišitou k obojku, ktorý je husto vyšívaný zlatou výšivkou na "kartách". Na hlave má žena čepiec nahusto vyšívaný zlatou a striebornou niťou cez kartón, ktorej drobné okrúhle motívy sú vypĺňané gatrami (šitou čipkou). Medzi dominujúcou zlatou výšivkou vpredu na čepci a tou na temene hlavy prechádza "čelenka" - biela vyšívaná stuha. Rovnako ako mašľa vzadu na čepci, ktorej konce visia po chrbte niže pása a s čelenkou tvoria celok, je zdobená "grančátkami" - rôznorodým drobným galantérnym tovarom rôznych farieb a tvarov usporiadaných do motívov obilných klasov a strapcov hrozna. Pod ozdobeným čepcom má žena oblečený ešte jeden obyčajný hladký plátenný čepiec nazývaný "šlochavna" (biely, ružový, svetlomodrý), ktorý je na zátylku stiahnutý šnúrkou. Na okraj "šlochavne" je prišitá úzka biela paličkovaná čipka lemujúca tvár. Prechod medzi čipkou spodného čepca a výšivkou hlavného čepca dekoratívne prekrýva "semitačka" - pás bielej stuhy ozdobený zlatou kovovou stuhou, flitrami a korálikmi z fúkaného skla.
    Ženský sviatočný odev z Cífera 004-04
  4. Z mojich záložiek   Ťichí vietor po doliňe veje

    ľudová pieseň, spevák, ľúbostné piesne, balada
    Ľudová pieseň s ľúbostnou tematikou, balada. Ženský sólový spev bez hudobného sprievodu.
  5. Z mojich záložiek   Obliekanie mladuchy zo Žibritova 001-04

    ženský odev, sviatočný odev, obradový odev, odev mladuchy, mladucha, čižmy, spodná sukňa, sukňa
    Postup obliekania mladuchy do tradičného ľudového odevu. Cez hlavu sa oblieka vrchná biela plisovaná svadobná sukňa "kinťeš".
    Obliekanie mladuchy zo Žibritova 001-04
  6. Z mojich záložiek   Zakladanie čepca z Príbeliec 001-03

    čepiec, ženský odev
    Postup zakladania príbelského čepca. Obliekačka - jedna staršia žena v príbelskom kroji zakladá mladej žene "spoňí grajzeľ" (spodný grajzel). "Spoňí grajzeľ" je háčkovaná čelenka.
    Zakladanie čepca z Príbeliec 001-03

  Tieto stránky využívajú súbory cookies, ktoré uľahčujú ich prezeranie. Ďalšie informácie o tom ako používame cookies.