Moje záložky

Pridaných záložiek: 18    
  1. Z mojich záložiek   Truhlica zo Sokolčí 001-01

    truhla na šaty, odkladací nábytok, rezbárstvo, rastlinná ornamentika, tulipán, maľba na nábytku
    Drevená truhlica určená na ukladanie odevu a textilu. Telo truhlice je nesené hranolovitými nohami. Čelná plocha je zdobená maľovaným štylizovaným rastlinným ornamentom. Zo všetkých štyroch rohov vychádzajú kytice tulipánového kvetu, ktorý je dominantný aj uprostred plochy. Na obidvoch stranách čelnej plochy sú ohraničené dve štvorcové polia, v ktorých je maľba štylizovanej popínavej rastliny. Po ľavej aj pravej strane zámku je umiestnené vročenie "1880". Nákres.
    Truhlica zo Sokolčí 001-01
  2. Z mojich záložiek   Ženský sviatočný odev z Cífera 003-06

    ženský odev, sviatočný odev, rukávce, živôtik, okružie, tacle, čepiec, odevné doplnky, výšivka kovovou niťou, paličkovaná čipka, pozamentárstvo
    Tradičný sviatočný odev starších žien z Cífera. Bližší pohľad spredu na vrchnú časť postavy. Žena má na hlave čepiec, okolo krku má pripevnené okružie "krézel" s nariasenou širokou jemnou bielou "cverenou" paličkovanou čipkou s motívom jabĺk po celom jeho obvode prišitou k obojku zdobenom hustou zlatou výšivkou na "kartách". Zapínanie obojka pod krkom prekrýva 6-8 cm široká "mašľa" z bieleho hodvábu (alebo brokátu, tylu) vyšívaná drobnými korálikmi, flitrami, perličkami, korálikmi z fúkaného skla do rastlinných motívov, na koncoch zlatými drôtenými strapcami. Pripnutá je obyčajným špendlíkom k obojku "krézla". Kvôli pevnosti a udržaniu si tvaru je celá podšitá. Pod strapcami mašle je viditeľné čierne šnurovanie s gombíkom, ktoré slúži na zapínanie živôtika "prucleku".
    Ženský sviatočný odev z Cífera 003-06
  3. Z mojich záložiek   Ženský sviatočný odev z Cífera 007-01

    ženský odev, sviatočný odev, čižmy, spodná sukňa, sukňa, zástera, rukávce, živôtik, okružie, tacle, čepiec, odevné doplnky, výšivka kovovou niťou, paličkovaná čipka, gatry, pozamentárstvo, krst, odev na krst
    Tradičný ženský sviatočný odev ku krstu. Pozostáva zo spodníc nazývaných "škrobnice" z bieleho, 4m dlhého plátna. Predná časť "škrobnice" je hladká, látka je naskladaná najmä na bokoch. Dievčatá a ženy z bohatých rodín nosili aj 3-4 spodnice. Najvrchnejšia "škrobnica" je ukončená na spodnom okraji madeirou (prípadne je celá madeirová) alebo takzvanou "mašinovou" výšivkou na stroji. Je silno naškrobená "na plech" a vyžehlená – "vipiglúvaná". Na spodniciach má oblečenú sukňu, nazývanú "tašká sukna", ktorá je zväčša v tmavých farbách – modrej, zelenej, fialovej, ušitá z dvoch kusov látky ako je atlas, hodváb, brokát a podšitá organtínom. Svojou dĺžkou siaha po vrchný okraj čižiem. Po celom obvode je nariasená do drobných skladov, ktoré sa kulmujú žeravým kutáčom a sú široké asi 10 cm, len predná časť je bez záhybov čím sa šetrí spotrebované množstvo látky. Spodný lem sukne je po celom obvode obšitý "cickou" - šnúrkou pripomínajúcou husté štetinky. (Pod sukňami má žena v zimnom období oblečené čierne pletené "cverené" pančuchy.) Na sukňu má ďalej oblečenú zásteru, takzvanú "zásceru" alebo "fertuchu" z čierneho listeru alebo tesilu s jemne tónovanými prelivmi na látke nazývanými "mórová látka", ktorá je vpredu hladká a po bokoch nabratá v pol centimetrových záhyboch. Je rovnako dlhá ako sukňa. Po okraji je zdobená zlatou hodvábnou výšivkou "na kartách" (výšivka niťou cez kartón/lepenkovú podložku). Vpredu na zástere má ešte uviazaný opasok "opasek" z tmavomodrej 3 až 8 cm širokej stuhy, ktorej konce sú bohato zdobené vyšívaním kovovou zlatou niťou cez kartón a ukončené zlatými kovovými strapcami. Dĺžka mašle vždy siahala nad výšivku zástery. Rukávce "rukáfce" nazývané aj "vrchi" sú ušité z jemného plátna, batistu alebo vapéru s mimoriadne bohatou zlatou výšivkou cez kartón. Pod krkom majú rázporok, rukáv nad lakťom je stiahnutý šnúrkou (neskôr gumičkou) a pod pazuchou je všitý kus štvorcovej látky. Rovnaká výšivka cez kartón doplnená o bielu výšivku na tyle je aj na "tacloch" - naberanom voláne ušitom z tylu so širokou bielou paličkovanou čipkou s motívmi hrušky. Tacle sa pripevňujú nad lakeť na okraj rukávcov stiahnutím všitou šnúrkou. Živôtik "pruclek" je ušitý z jedného kusa vystrihnutej látky z jednofarebného atlasu (niekedy hodvábu) s veľkým vzorom votkávaných kvetov. Podšitý je konopným plátnom. Vpredu sa po celej dĺžke zapína čiernym "pozamenťierskim" (pozamentárskym) šnurovaním s gombíkom. Vpredu aj na chrbte je zdobený farebnými stužkami a šujtášmi a spodný okraj "prucleku" je zapravený pod sukňou. Okolo krku má žena pripevnené okružie "krézel" s nariasenou širokou jemnou bielou "cverenou" paličkovanou čipkou prišitou k obojku s hustou zlatou výšivkou "na kartách". Zapínanie obojka pod krkom prekrýva 6-8 cm široká "mašľa" z bieleho hodvábu (alebo brokátu, tylu) vyšívaná tiež zlatou výšivkou cez kartón, dozdobená drobnými zlatými korálikmi a na koncoch zlatými drôtenými strapcami. Pripnutá je obyčajným špendlíkom k obojku "krézla". "Mašľa" je v strede stiahnutá úzkou stuhou "do srdiečka", ktorá je buď vyšitá alebo je na ňu našitý svätý "harnušek" z pátričiek. Kvôli pevnosti je celá podšitá. Na hlave má žena čepiec vyšívaný zlatou a striebornou niťou cez kartón na tyle s motívmi vypĺňanými gatrami (šitou čipkou) nazývaný "tilanger". Vzadu je stiahnutý šnúrkou. Tvár lemuje nakulmovaná, husto nazberaná čipka (znak vydatej ženy, ktorá sa vymenila za hladkú čipku po narodení prvého dieťaťa alebo po troch rokoch od sobáša), ktorá je prišitá na obyčajný hladký plátenný spodný čepiec nazývaný "šlochavna" (biely, ružový, svetlomodrý) oblečený pod viditeľným vyšívaným čepcom. Nasleduje "semitačka" - ozdobný pás vložený medzi "kulmi" a hlavný čepiec a dekoratívne tak prekrýva spoj týchto dvoch častí. Pomedzi dominujúcu zlatú výšivku vpredu na čepci a výšivku na temene hlavy prechádza "čelenka" - biela vyšívaná stuha. Na zátylku je na čepiec pripevnená mašľa, ktorej stuhy visia po chrbte niže pása a na ich koncoch sú našité kovové strapce. Táto mašľa spolu s čelenkou tvoria celok a zdobené sú obdobnými rastlinnými motívmi vyšitými cez kartón. Na nohách má žena obuté čierne kožené čižmy s tvrdou sárou pod kolená vykrojenou do oblúka a s 5 cm opätkom podbitým mosadznou podkovičkou. Na rukách drží žena - matka svoje dieťa zakryté "krsnou dečkou". Je to hodvábna vyšívaná šatka s nabratými volánmi po celom jej obvode s vyšitým nápisom uprostred "V MÉNE BOŽOM CHCEM SA KRSTIT". Určená je len pre tento účel. Požičiavala sa, keďže v obci ich bolo len zopár.
    Ženský sviatočný odev z Cífera 007-01
  4. Z mojich záložiek   Ej, koňičku vrani muj

    ľudová pieseň, spevák, mládenec
    Mládenecká pieseň. Mužský sólový spev bez hudobného sprievodu.
  5. Z mojich záložiek   Letné podkovy na voly z Važca

    kováčstvo, podkúvačstvo, vôl
    Letné podkovy na jedno kopyto pre rožný dobytok - voly. Vo Važci sa tieto letné podkovy nazývali "letušné". Dĺžka podkovy cca 12 cm. Celkový pohľad.
    Letné podkovy na voly z Važca
  6. Z mojich záložiek   Ej, Ľena, Ľena

    ľudová pieseň, hudobný folklór, tanečný folklór, ľúbostné piesne, svadobné piesne, krútivé tance, spevák
    Tanečná pieseň so svadobnou tematikou a žartovnými motívmi. Pieseň sa spievala na svadbe, k obradovému tancu redovi. Ženský sólový spev bez hudobného sprievodu.
  7. Z mojich záložiek   A od Jana do Jakuba

    ľudová pieseň, hudobný folklór, jánske piesne, svätojánska noc, výročné ohne, spevák
    Ľudová pieseň so žartovnou tematikou. Pieseň sa spievala pri pálení svätojánskych ohňov ("sobutki paľic"). Ženský sólový spev bez hudobného sprievodu.
  8. Z mojich záložiek   Ženský odev zo Bzovíka 002-02

    ženský odev, sviatočný odev, čižmy, rubáš, spodná sukňa, sukňa, zástera, rukávce, čepiec, mriežka, paličkovaná čipka, krížiková výšivka, výšivka na sieti, modrotlač
    Sviatočný odev ženy zo Bzovíka. Celkový pohľad zozadu. Najspodnejšiu časť odevu tvorí bavlnený rubáš. Na ňom má žena na trupe oblečenú krátku do pása siahajúcu "stánku", ktorá je na chrbtovej časti nad driekom vyšívaná krížikovou technikou. Na spodnej sukni "kiňťeši" má oblečenú tmavú skladanú modrotlačovú sukňu s drobným zeleným dekórom nazývanú "šata" siahajúcu pod kolená. Na sukni má oblečenú tmavú, tiež modrotlačovú zásteru s drobnejšími geometrickými bielymi vzormi usporiadanými do zvislých pásov a výraznou rastlinnou bordúrou na spodnom okraji. Okolo drieku má dvakrát opásanú bieločiernu stuhu na boku zopnutú zatváracím špendlíkom. Hore má žena oblečené krátke riasené "opľecko" z bieleho plátna. Na pleciach je zdobené dvoma výraznými pásmi žlto-červenej mriežkovanej výšivky nazývanej "krokvička", medzi ktorými je vložená paličkovaná čipka. Golier je ozdobený a zároveň spevnený hustou čiernou krížikovou výšivkou. Na hlave má biely plátenný čepiec zdobený farebnou mriežkou a upevnený stiahnutou stuhou dokola hlavy. Žena má obuté čierne kožené čižmy na nízkom opätku.
    Ženský odev zo Bzovíka 002-02
  9. Z mojich záložiek   Maľovaný džbán z Modry 005-01

    Slovenská ľudová majolika, majolika, keramika, džbán
    Predloha maľovaného džbána s rastlinným ornamentom s motívom ruže. Žlto-zeleno-modro-fialový dekor, nazývaný aj habánsky dekor (obsahuje všetky farby okrem červenej). Kolorovaná kresba (vodové farby).
    Maľovaný džbán z Modry 005-01
  10. Z mojich záložiek   A za našu stodolečku

    ľudová pieseň, spevák, ľúbostné piesne, vojenské a regrútske piesne
    Ľúbostná pieseň s regrútskou tematikou a motívom smútku za milým. Mužský sólový spev bez hudobného sprievodu.

  Tieto stránky využívajú súbory cookies, ktoré uľahčujú ich prezeranie. Ďalšie informácie o tom ako používame cookies.