Moje záložky

Pridaných záložiek: 8    
  1. Z mojich záložiek   Ženský odev zo Bzovíka 003-06

    ženský odev, sviatočný odev, rukávce, čepiec, mriežka, krížiková výšivka, paličkovaná čipka
    Sviatočný odev mladšej ženy zo Bzovíka. Bližší pohľad zboku na krátke riasené "opľecko" z bieleho plátna. Ústredný výrazný motív výzdoby prieramku tvora tri veľké kvety zhotovené mriežkou nazývanou "krokvička" v kombinácii s rastlinnou kvetinovou krížikovou výšivkou, ktorá sa nachádza nahusto vyšitá čiernou priadzou aj na golieri. Okolo krku má žena dvakrát obtočenú úzku čiernu zamatovú stuhu, na konci ktorej je priviazaná dvojradová šnúra plastových zlatých korálikov (pôvodne bývali z fúkaného skla) ukončená čiernymi strapcami. Na hlave má biely plátenný čepiec bohato zdobený farebnou mriežkou a upevnený dvoma stuhami dokola hlavy stiahnutými na zátylku a s koncami spustenými pozdĺž chrbta. Spodná je svetlá vyšívaná s oranžovou čipkovanou obrubou, na ktorej je hladká červená.
    Ženský odev zo Bzovíka 003-06
  2. Z mojich záložiek   Odev svadobného páru z Cífera 001-02

    ženský odev, mužský odev, sviatočný odev, obradový odev, odev mladuchy, odev ženícha, mladucha, ženích, čižmy, nohavice, mužská košeľa, lajblík, klobúk, pierko, vreckovka, spodná sukňa, sukňa, zástera, rukávce, okružie, tacle, živôtik, parta, pôlka
    Mladucha a ženích v tradičnom sviatočnom odeve (v Cíferi používali pre mladuchu pomenovanie nevesta). Odev nevesty pozostáva z úzkej madeirovej spodnice. Na nej má navrstvené štyri kusy sukňových spodníc nazývaných "škrobnice" z bieleho, 4 m dlhého plátna. Predná časť "škrobnice" je hladká, látka je naskladaná najmä na bokoch. Najvrchnejšia štvrtá "škrobnica" je celá madeirová. Je silno naškrobená "na plech" a vyžehlená – "vipiglúvaná". Na spodniciach má oblečenú tmavomodrú sukňu, nazývanú "tašká sukna", ktorá je ušitá z dvoch kusov látky ako je atlas, hodváb, brokát podšitá organtínom. Svojou dĺžkou siaha po vrchný okraj čižiem. Po celom obvode je nariasená do drobných skladov, ktoré sa kulmujú žeravým kutáčom a sú široké asi 10 cm, len predná časť je bez záhybov čím sa šetrí spotrebované množstvo látky. Spodný lem sukne je po celom obvode obšitý "cickou" - šnúrkou pripomínajúcou husté štetinky. Pod sukňami má žena ešte oblečené čierne cvernové "cverené" pančuchy. Na sukni má ďalej oblečenú čiernu hodvábnu zásteru, tzv. "zásceru" alebo "fertuchu" (môže byť aj zamatová "plišová" s vtláčanými kvetmi) bez výšivky, ktorá je vpredu hladká a po bokoch nabratá v pol centimetrových záhyboch. Je rovnako dlhá ako sukňa. Rukávce "rukáfce", nazývané aj "vrchi" sú ušité z jemného plátna, batistu alebo vapéru s mimoriadne bohatou zlatou výšivkou cez kartón, doplnenú výšivkou plným stehom a dierkami. Pod krkom majú rázporok, rukáv nad lakťom je stiahnutý šnúrkou (neskôr gumičkou) a pod pazuchou je všitý kus štvorcovej látky. Rovnaké výšivkárske techniky sú použité aj na tacloch – naberanom voláne ušitom z tylu, ktorý je pripevnený nad lakeť na okraj rukávcov stiahnutím všitou šnúrkou. Živôtik "lajbel" s prívlastkom "stromoví" je ušitý zo zeleného hodvábu s veľkými vzormi votkávaných kvetov. Podšitý je konopným plátnom. Na chrbtovej časte je zdobený zlatými šujtášmi, vpredu po celej dĺžke má zapínanie na kovové zápinky s farebnými sklíčkami uprostred, tzv. "pávie oko" a spodný okraj živôtika je zapravený pod sukňou. Okolo krku má žena pripevnené okružie "krézel" s nariasenou širokou bielou paličkovanou (jemne "cverenou") čipkou prišitou k obojku s hustou zlatou výšivkou na "kartách". Zapínanie obojka pod krkom prekrýva 6-8 cm široká "mašľa" z bieleho hodvábu (alebo brokátu, tylu) vyšívaná tiež zlatou výšivkou cez kartón, dozdobená drobnými zlatými korálikmi a na koncoch zlatými drôtenými strapcami. Pripnutá je obyčajným špendlíkom k obojku "krézla". Mašľa je v strede stiahnutá úzkou stuhou "do srdiečka", ktorá je buď vyšitá alebo je na ňu našitý svätý "harnúsek" z pátričiek. Kvôli pevnosti je celá podšitá. Na hlave má partu, slávnostný znak panenstva. Uviazaná je stiahnutím na zátylku hlavy. Celú tvár mladuche lemuje biela paličkovaná "cverená" nahusto nariasená čipka. Za ňou nasleduje "semitačka" – ozdobne nazberaná a zlatou hadovkou a korálikmi odzdobená biela stuha, ktorá prechádza do zlatými korálikmi vyšívanej stuhy, venčeka z bielych voskovaných kvetín a dienka na temene hlavy vyznačujúcom sa rôznofarebnými stužkami viazanými do drobných slučiek spájanými korálikmi "cimbrlátkami", "trasidlami". Medzi nimi je pripevnený rozmarín "na rátki" (do riadkov). Vzadu nad krkom sú k parte pripevnené 2-3 páry širokých rôznofarebných stúh a biele stuhy vyšívané zlatou niťou a korálikmi do motívov tulipánov, karafiátov, hrozna, lístkov, dlhé po pás a ukončené strapcami. Cez ruky má nevesta z vnútra smerom von prechodenú odiedzku "pólečku", ktorá je vzadu na chrbte pretočená a vpredu rozprestretá na zástere. Odiedzka je dva a pol metra dlhá s bohatou bielou výšivkou na tyle doplnenou dierkovanou výšivkou použitou v motívoch jabĺk po celom obvode. Špendlíkmi sú na ňu pripevnené rozmarínové venčeky. V rukách drží nevesta modlitebnú knižku a pátričky. Na nohách má obuté čierne kožené čižmy s tvrdou sárou pod kolená vykrojenou do oblúka a s 5 cm opätkom podbitým mosadznou podkovičkou. Čižmy sú zdobené štepovaním žltou niťou.
    Ženích má oblečenú bielu plátennú, tzv. "slovenskú košeľu". Bohato vyšívané rukávy sú prišité k hlavnej časti košele (pri praní sa odpárali), tvorí ich kombinácia viacerých druhov výšivkárskych techník. Dominantná a pre danú lokalitu typická je výšivka "cez karti" (výšivka žltou a čiernou niťou cez kartón/lepenkovú podložku). Tá je striedaná so širokými pásmi tzv. "hrachovinki" - výšivka podľa počítanej nite nazývanej prešívaná mriežka. Ukončenie rukáva lemuje široká paličkovaná čipka s výrazným ornamentom pripomínajúcim a nazývaným "husia nôžka". Prišitý "obojek" okolo krku je zdobený výšivkou "cez karty" zlatou kovovou niťou a zapína sa na háčik. Košeľa je zapravená do nohavíc. Krátky lajblík "prucel" bez zapínania je ušitý najčastejšie z atlasu alebo brokátu potlačený "klingrovími" ružami. Lemovanie po všetkých okrajoch tvoria z farebného filcu vysekané "zúbki" s vybíjanými kovovými očkami. Lajblík je podšitý konopným plátnom. Pod krkom má ženích tesne pod obojkom pripevnenú "mašľu", ktorá prekrýva aj "prucel" aby vynikla celá jej výzdoba. Základ mašle tvorí biela 6 až 8 cm široká stuha, ktorá je kvôli pevnosti podšitá. Vyšitá je korálikmi, flitrami a zlatou niťou, ukončená zlatými strapcami. Nohavice "galoti" sú úzke, priliehavé, ušité z čiernej vlnenej látky podšité barchetom alebo flanelom, v zime vatelínom. Nohavice sú v páse stiahnuté opaskom "remeňom". Dvojitý rázporok, švy a na stehnách sú zdobené čiernou hodvábnou "šujtáškou" (šnúrky súkané z viacerých nití a našitých do ozdobných ornamentov). Na nohách má obuté čierne kožené čižmy s tvrdou sárou. Na hlave má čierny plstený klobúk s okrúhlou hlavou s úzkou vyhrnutou strieškou, čiernou stuhou okolo dienka. Klobúku dominuje svadobné pierko z dvoch pštrosích pier, z umelých kvietkov a troch farebných vyšívaných stúh. K svadobnému pierku, ako identifikačnému symbolu ženícha, patrí aj pierko z rozmarínu (alebo buxusu), stúh, korálikov a malej bielej vreckovky pripevnené nad lakťom na ľavom rukáve košele.
    Celkový pohľad zozadu.
    Odev svadobného páru z Cífera 001-02
  3. Z mojich záložiek   Výroba drumble v Zázrivej 001-05

    kováč, hudobné nástroje, drumbľa
    Jozef Kokoška zo Zázrivej vyrába drumbľu. Zakovávanie oceľového jazýčka do rámu drumble kladivom. Pohľad na ruky výrobcu a drumbľu položenú na veľkom kladive.
    Výroba drumble v Zázrivej 001-05
  4. Z mojich záložiek   Obliekanie mladuchy z Myjavy 001-18

    ženský odev, obradový odev, sviatočný odev, odev mladuchy, mladucha, svadba, veniec mladuchy, rozmarín
    Postup obliekania mladuchy. Úprava hlavy mladuchy - zakladanie venca. Medzi čelenky a základný veniec sa zastrkávajú vetvičky rozmarínu, ktoré sa upravia do oblúka tak, aby tvorili celok.
    Obliekanie mladuchy z Myjavy 001-18
  5. Z mojich záložiek   Obliekanie mladuchy z Myjavy 001-15

    ženský odev, sviatočný odev, obradový odev, odev mladuchy, mladucha, svadba, veniec mladuchy
    Postup obliekania mladuchy. Úprava hlavy mladuchy - zakladanie venca. Sediacej mladuche zakladajú prednú čelenku.
    Obliekanie mladuchy z Myjavy 001-15
  6. Z mojich záložiek   Spomienky čipkárky 001-07

    čipka, čipkárstvo, paličkovaná čipka
    Rozprávanie čipkárky Anny Potúčkovej o náhodne vypočutej rozhlasovej relácii v roku 1996 - impulze k návratu k paličkovaniu, o návšteve čipkárky v Martine, kontakt s dr. Gazdíkovou zo SNM, o účasti na výstave a festivale v Prešove.
  7. Z mojich záložiek   Ženský sviatočný odev z Vajnôr 001-01

    ženský odev, sviatočný odev, rukávce, okružie, živôtik, výšivka kovovou niťou, ornament, zástera, sukňa, čižmy
    Sviatočný odev vydatej ženy. Celkový pohľad spredu. Na hlave má "čepec" s vyšívanou čelenkou, oblečené má rukávce vyšívané zlatou niťou, vyšívaný živôtik, na krku uviazanú mašlu, okolo krku "obojek", sviatočnú brokátovú sukňu, modrú vyšívanú zásteru a čižmy.
    Ženský sviatočný odev z Vajnôr 001-01
  8. Z mojich záložiek   Obytné domy a hospodárske stavby v osade Rybô

    strecha, šindeľ, krytina
    Pohľad na osadu v úzkej doline. Obytné domy aj hospodárske stavby majú šindľovú krytinu.
    Obytné domy a hospodárske stavby v osade Rybô

  Tieto stránky využívajú súbory cookies, ktoré uľahčujú ich prezeranie. Ďalšie informácie o tom ako používame cookies.