Moje záložky

Pridaných záložiek: 7    
  1. Z mojich záložiek   Hoja, Ďunďa, hoja 001-01

    ľudová pieseň, hudobný folklór, tanečný folklór, chorovody, Kvetná nedeľa, Veľkonočná nedeľa, Veľká noc
    Ľudová pieseň k jarným chorovodným hrám, ktorú zvykli spievať dievky na Kvetnú alebo Veľkonočnú nedeľu. Dievčatá sa pochytali za ruky a chodili spievajúc po dedine (po valaľe). Spieva skupina troch žien bez hudobného sprievodu.
  2. Z mojich záložiek   Ženský sviatočný odev z Madačky

    ženský odev, sviatočný odev, sukňa, zástera, rukávce, živôtik, šatka na plecia, pás, čepiec, viazanie
    Žena má oblečené biele rukávce, na nich čiernu vyšívanú atlasovú šatku zakončenú strapcami, ktorej konce sú spustené po bokoch. Na šatke má oblečený "ľajbík", teda živôtik, ktorý je zdobený prišitými nazberanými stužkami a perličkami. Zástera zvaná "šata" je zdobená podobne ako "geceľa" (sukňa) - našitými stuhami a flitrami, zakončená je strapcami. Okolo drieku má žena uviazaný pás zvaný "krajec". Na hlave má založený čepiec, spod ktorého vidieť čiernu zamatovú stužku zvanú "fáborka", ktorá účes spevňuje. Na "fáborke" sú našité tri kvietky z perál (kvietok je vytvorený z jednej perličky uprostred a šiestich okolo nej).
    Ženský sviatočný odev z Madačky
  3. Z mojich záložiek   Ženský sviatočný odev z Ábelovej 002-05

    ženský odev, sviatočný odev, čepiec, živôtik, rukávce, rubáš, sukňa, šatka na plecia, výšivka krivou ihlou
    Spodnú vrstvu odevu tvorí plátenný jednodielny "rubáč" (rubáš) z dvoch pôl plátna s klinovým rozšírením v bokoch, ktoré je zdobené paličkovanou čipkou nazývanou "rácka". Na rubáš sa obliekajú 2-3 kusy (niekedy aj viac) spodných konopných alebo plátenných sukní nazývaných "spodňica" alebo "spodná mondola", ktoré dotvarovali postavu do požadovanej siluety. Okraj "spodňice" lemuje "šlingovaňie" alebo "štikeraj" (kupovaná čipka) a drobná krížiková výšivka z "gatov" (širokých mužských nohavíc, ktoré sa už po 2. sv. vojne nenosili). Nasleduje biele plátenné "opľecko" (rukávce) skladajúce sa zo "stánki" (dlhého konopného predného a zadného dielu) a pamokových rukávov s vložkou - pásom paličkovanej čipky a krížikovej výšivky nazývanej "v páre", pretože prechádza cez dve dierky. Na "opľecko" sa zakladá šatka z čierneho glotu nazývaná "kosička". Viaže sa krížom cez prsia a vzadu v páse na voľný uzol. Konce "kosičky" sú bohato zdobené výšivkou krivou ihlou. Na "kosičku" sa oblieka glotový "ľajbík" (živôtik) bohato zdobený výšivou krivou ihlou s rastlinými motívmi. Živôtik je celý podšitý konopným plátnom, zapína sa vpredu na háčik a očko. "Kosičku" bolo vpredu spod "ľajbíka" vždy vidieť. Vrchná sukňa nazývaná "mondola" je ušitá z čierneho glotu. Jej spodná polovica je bohato vyšívaná krivou ihlou s rastlinným motívom nazývaným "arabeska", spodný okraj sukne lemujú dva prámiky - "boritáše". Na sukňu sa oblieka čierna glotová "šata" (zástera), zdobená podobne ako sukňa, v spodnej polovici, výšivkou krivou ihlou. Okolo pása má uviazaný pás nazývaný "krajec". Úprava hlavy: účes pod čepcom sa nazýva "kont". Vlasy sa rozdelia pútcom - "choňíkom" na dve polovice. Krátke vlasy na spánkoch sa oddelia a skrútia sa do krútencov nazývaných "víkruť". Tieto "víkruťe" sa vedú popod uši a na temene hlavy sa zviažu. Ostatné vlasy sa v tyle zviažu čiernou úzkou šnúrkou "gombárkou". Ďalej sa vytvoria "obkruti a to tak, že sa zopnuté vlasy na tyle rozdelia na dve polovice a zavinú sa do plátna dlhého asi pol metra a širokého 4-6 cm. Plátno (alebo aj tkanice), ktorými sa vlasy omotávajú sa na konci zauzlia a musia ostať ešte aspoň 20-30 cm dlhšie ako vlasy. "Obkruti" sa zdvihnú hore, nad temenom sa prekrížia a konce sa zviažu v tyle pod zviazanými vlasmi. Cez čelo sa previaže tenká čierna zamatová stužka zvaná "zamatka" alebo "fáborec, fáborka", ktorá účes spevní. Nasleduje biely spodný čepiec, takzvaný "spoňík". Potom sa zakladá vrchný čepiec, ktorý sa skladá zo štyroch častí: dienko, prednička, venček a súkence. Dienko čepca je zdobené perličkami z fúkaného skla a sklenenými korálikmi. Prednička je vyhotovená z paličkovanej čipky. Nasleduje perličkový "venček" lemujúci celú tvár a zakrývajúci paličkovanú čipku a nakoniec "súkence". Na nohách má žena obuté čierne kožené čižmy na nízkom opätku. Bližší pohľad zozadu na výzdobu živôtika a uviazanú kosičku.
    Ženský sviatočný odev z Ábelovej 002-05
  4. Z mojich záložiek   Ked bich já vjedzeua

    ľudová pieseň, svadobné piesne, spevák
    Svadobná pieseň. Ženský sólový spev bez hudobného sprievodu.
  5. Z mojich záložiek   Brošňa z Prenčova 002-01

    ženský odev, sviatočný odev, brošňa, bižutéria
    Kovová brošňa z mincí. Celkový pohľad spredu na podomácky vyrobenú ženskú "peňiažkovú" brošňu, ktorá sa používa ako doplnok ženského sviatočného odevu. Pripína sa na odev pod krkom pomocou dlhej ihly. Zhotovená je zo strieborných mincí usporiadaných do trojuholníka s vrcholom otočeným smerom dole, ktoré dopĺňajú tri zelené sklenené očká a poloblúkovitá mosadzná pocínovaná retiazka s kvetinovým príveskom.
    Brošňa z Prenčova 002-01
  6. Z mojich záložiek   Výroba drumble v Zázrivej 001-02

    kováč, hudobné nástroje, drumbľa
    Jozef Kokoška zo Zázrivej vyrába drumbľu. Pohľad na ohýbanie železnej tyčoviny do tvaru rámu drumble kladivom na kovadline.
    Výroba drumble v Zázrivej 001-02
  7. Z mojich záložiek   Obytný dom v Novej Bystrici 002-02

    zrubová konštrukcia, strecha, krytina, komín, pec, gánok
    Jančulov dvor, obytný dom č. 134. Dom zrubový, strecha sedlová, šindľová krytina, doskový štít s podlomenicou a bubníkom. Podstrešie z chrbtovej strany domu obité doskami, na štíte typický latkový motív slovenskej architektúry - slniečko. Vstup tvorí malý gánok, vyložený kameňmi a podopretý stĺpikmi, ktorý rámuje priečelie. Technický nákres, priečny rez.
    Obytný dom v Novej Bystrici 002-02

  Tieto stránky využívajú súbory cookies, ktoré uľahčujú ich prezeranie. Ďalšie informácie o tom ako používame cookies.