Moje záložky

Pridaných záložiek: 5    
  1. Z mojich záložiek   Ľudový umelec Matej Pitoňák 001-02

    hudobné nástroje, strunozvučné nástroje (chordofóny), korýtkové husle, mužský odev, sviatočný odev, klobúk, krpce, nohavice, mužská košeľa
    Matej Pitoňák v sviatočnom ždiarskom odeve hrá na korýtkové husle zvané "zlobcoki", ktoré sám vyrobil. Oblečenú má bielu košeľu zopnutú na hrudi mosadzným blanciarom zvaným "špina". Súkenné nohavice zvané "cifrované portki" po bokoch a na stehnách okolo rázporkov zdobené červenými a modrými šujtášovými šnúrkami, pri členkoch navyše doplnené "keckami" (brmbolcami). Obuté má kožené krpce, na hlave má klobúk zvaný "kapeľus" s perom z orla a s "puchorom", čo sú jemné biele a sivé pierka na boku. Klobúk má okolo dienka pás bielych mušličiek.
    Ľudový umelec Matej Pitoňák 001-02
  2. Z mojich záložiek   Ženský sviatočný odev z Ábelovej 001-14

    ženský odev, sviatočný odev, živôtik, šatka na plecia, spona
    Spodnú vrstvu odevu tvorí plátenný jednodielny "rubáč" (rubáš) z dvoch pôl plátna s klinovým rozšírením v bokoch, ktoré je zdobené paličkovanou čipkou nazývanou "rácka". Na rubáš sa obliekajú 2-3 kusy (niekedy aj viac) spodných konopných alebo plátenných sukní nazývaných "spodňica" alebo "spodná mondola", ktoré dotvarovali postavu do požadovanej siluety. Okraj "spodňice" lemuje "šlingovaňie" alebo "štikeraj" (kupovaná čipka) a drobná krížiková výšivka z "gatov" (širokých mužských nohavíc, ktoré sa už po 2. sv. vojne nenosili). Nasleduje biele plátenné "opľecko" (rukávce) skladajúce sa zo "stánki" (dlhého konopného predného a zadného dielu) a pamokových rukávov s vloženým tkaným prieramkom, ktorý je pretkávaný farebným harasom. Farebné časti rukávcov sa nazývajú "hrani" a celé rukávce "hranavô opľecko". Na "opľecko" sa zakladá šatka z bieleho šifónu nazývaná "kosička". Viaže sa krížom cez prsia a vzadu v páse na voľný uzol. Konce "kosičky" sú zdobené "hladkovanou" plnou výšivkou. "Kosička" je pod krkom zopnutá brošňou. Na "kosičku" sa oblieka brokátový "ľajbík" (živôtik) zdobený prišitými nazberanými stužkami nazývanými "do strechi", našitými okrúhlymi kvietkami zo stúh nazývanými "spički" a doplnený sklenenými perličkami. Živôtik je celý podšitý konopným plátnom, zapína sa vpredu na háčik a očko. "Kosičku" bolo vpredu spod "ľajbíka" vždy vidieť. Vrchná sukňa nazývaná "mondola" je ušitá zo "smútneho" (modrého) kvetovaného kašmíru v spodnej časti vyšívaná krivou ihlou a dozdobená našitým "boritášom" (ozdobným prámikom) a "šmúrami" (stuhami). K tomuto odevu sa nosí buď čierna glotová "šata" (zástera) alebo zástera s rovnakým podkladom, z akého je ušitá sukňa. Zástera je zdobená tak ako sukňa, spodný okraj zdobia naviazané strapce z farebnej vlny. Okolo pása má uviazaný pás nazývaný "krajec", zdobený rovnako ako živôtik. Úprava hlavy: účes pod čepcom sa nazýva "kont". Vlasy sa rozdelia pútcom - "choňíkom" na dve polovice. Krátke vlasy na spánkoch sa oddelia a skrútia sa do krútencov nazývaných "víkruť". Tieto "víkruťe" sa vedú popod uši a na temene hlavy sa zviažu. Ostatné vlasy sa v tyle zviažu čiernou úzkou šnúrkou "gombárkou". Ďalej sa vytvoria "obkruti a to tak, že sa zopnuté vlasy na tyle rozdelia na dve polovice a zavinú sa do plátna dlhého asi pol metra a širokého 4-6 cm. Plátno (alebo aj tkanice), ktorými sa vlasy omotávajú sa na konci zauzlia a musia ostať ešte aspoň 20-30 cm dlhšie, ako vlasy. "Obkruti" sa zdvihnú hore, nad temenom sa prekrížia a konce sa zviažu v tyle pod zviazanými vlasmi. Cez čelo sa previaže tenká čierna zamatová stužka zvaná "zamatka" alebo "fáborec, fáborka", ktorá účes spevní. Nasleduje biely spodný čepiec, takzvaný "spoňík". Potom sa zakladá vrchný čepiec, ktorý sa skladá zo štyroch častí: dienko, prednička, venček a "súkence". Dienko čepca je zdobené perličkami z fúkaného skla a sklenenými korálikmi. Prednička je vyhotovená z paličkovanej čipky. Nasleduje perličkový venček lemujúci celú tvár a zakrývajúci paličkovanú čipku a nakoniec "súkence". Na nohách má žena obuté čierne kožené čižmy. Pohľad na sponu pod krkom, ktorá spína prekríženú šatku založenú zozadu a ovinutú okolo trupu.
    Ženský sviatočný odev z Ábelovej 001-14
  3. Z mojich záložiek   Ženský sviatočný odev zo Ždiaru 006-05

    ženský odev, sviatočný odev, krpce
    Odev tvoria biele plátenné spodničky, na ktoré sa oblieka zadná sukňa zvaná "kartunka" z kvetovaného kašmíru a predná čierna sukňa zvaná "zopaska" zdobená vyšívanými kvetmi, našitými hadovkami, prámikmi a lemovaná bielou kupenskou čipkou. Okolo pása sa na sukne viaže "opasovka", čo je vyšívaná stuha na plátenom podklade, doplnená flitrami. Na hornú časť tela patrí ako spodná vrstva ľanová "kosuľa" s tkanými "poštármi", čo sú prieramky tkané na krosnách. Košeľa je zapravená do spodničiek, má dlhé rukávy stiahnuté na zápästí manžetami s volánikmi. Na rázporku košele je na hrudi pripnutá červená mašľa z atlasovej, saténovej stuhy zvaná "ružička". Na košeľu patrí červený kašmírový živôtik zvaný "kabotek" so širokými zlatými chrámovými stuhami okolo ramien a vpredu na prsiach. Okolo krku sa pripína skladaný "štikerajoví" (čipkovaný) golierik a štyri rady strieborných korálikov. Na hlavu patrí čepiec so "stonskami" - dlhými stuhami siahajúcimi vzadu takmer po okraj sukne, ktoré sú na páse prepásané "opasovkou". Na čepiec patrí biela "gasuvka" (tylová šatka) vyšitá retiazkovým stehom, zopnutá pod krkom červenou mašličkou a nižšie brošňou (častejšie ozdobnou červenou ružičkou.). K odevu prislúchajú kožené krpce šnurované okolo členkov. Pohľad na kožené krpce.
    Ženský sviatočný odev zo Ždiaru 006-05
  4. Z mojich záložiek   Oliva, oliva, olivový koreň

    ľudová pieseň, spevák, tanečný folklór, ľúbostné piesne, dievka
    Ľudová pieseň s ľúbostnou tematikou a motívom ohovárania chudobnej dievky. Pieseň sa spievala na muzike - v prestávke medzi tancami. Ženský sólový spev bez hudobného sprievodu.
  5. Z mojich záložiek   Ej, ftáčku, ftáčku 001-01

    ľudová pieseň, Veľká noc, Veľkonočná nedeľa, letečko
    Pieseň pri chodení s "lesolou" na Kvetnú nedeľu. Je súčasťou série piesní pri obchôdzke dedinou. Spieva skupina detí zo ZDŠ Vajnory, vedúca Otília Grellová.

  Tieto stránky využívajú súbory cookies, ktoré uľahčujú ich prezeranie. Ďalšie informácie o tom ako používame cookies.