Moje záložky

Pridaných záložiek: 10    
  1. Z mojich záložiek   Mužské pracovné gate zo Studienky 001-01

    mužský odev, pracovný odev, gate
    Pracovné gate sú ušité z hrubého domáceho plátna. Majú rovný strih, šírka jednej nohavice je z jednej poly plátna, v rozkroku je klin a v páse sa sťahujú šnúrkou vtiahnutou do obalku. Celkový pohľad spredu.
    Mužské pracovné gate zo Studienky 001-01
  2. Z mojich záložiek   Obytný dom vo Vlkolínci 001-02

    murovaná konštrukcia, strecha, štít, šindeľ
    Obytný dom č. 7 trojpriestorový, murovaný so zrubovou časťou v priečelí, strecha sedlová, doskový štít s podlomenicou, kužeľovitou strieškou (bubníkom) a stĺpikom (hálkou), krytina šindľová. Z bočnej strany domu sa vstupuje do pitvora s čiernou kuchyňou, zľava sa vchádza do izby, sprava do komory, odkiaľ vedú schody do zaklenutého podkrovia. Nákres, priečny rez.
    Obytný dom vo Vlkolínci 001-02
  3. Z mojich záložiek   Nohy truhlíc 003-01

    truhla na šaty, odkladací nábytok, rezbárstvo, profilovanie
    Varianty riešenia doskových nôh u truhlíc určených na ukladanie odevu a textilu. Nákresy.
    Nohy truhlíc 003-01
  4. Z mojich záložiek   Ženský sviatočný odev z Ábelovej 002-01

    ženský odev, sviatočný odev, čepiec, živôtik, rukávce, rubáš, spodná sukňa, sukňa, zástera, šatka na plecia, pás, čižmy, výšivka krivou ihlou
    Spodnú vrstvu odevu tvorí plátenný jednodielny "rubáč" (rubáš) z dvoch pôl plátna s klinovým rozšírením v bokoch, ktoré je zdobené paličkovanou čipkou nazývanou "rácka". Na rubáš sa obliekajú 2-3 kusy (niekedy aj viac) spodných konopných alebo plátenných sukní nazývaných "spodňica" alebo "spodná mondola", ktoré dotvarovali postavu do požadovanej siluety. Okraj "spodňice" lemuje "šlingovaňie" alebo "štikeraj" (kupovaná čipka) a drobná krížiková výšivka z "gatov" (širokých mužských nohavíc, ktoré sa už po 2. sv. vojne nenosili). Nasleduje biele plátenné "opľecko" (rukávce) skladajúce sa zo "stánki" (dlhého konopného predného a zadného dielu) a pamokových rukávov s vložkou - pásom paličkovanej čipky a krížikovej výšivky nazývanej "v páre", pretože prechádza cez dve dierky. Na "opľecko" sa zakladá šatka z čierneho glotu nazývaná "kosička". Viaže sa krížom cez prsia a vzadu v páse na voľný uzol. Konce "kosičky" sú bohato zdobené výšivkou krivou ihlou. Na "kosičku" sa oblieka glotový "ľajbík" (živôtik) bohato zdobený výšivou krivou ihlou s rastlinými motívmi. Živôtik je celý podšitý konopným plátnom, zapína sa vpredu na háčik a očko. "Kosičku" bolo vpredu spod "ľajbíka" vždy vidieť. Vrchná sukňa nazývaná "mondola" je ušitá z čierneho glotu. Jej spodná polovica je bohato vyšívaná krivou ihlou s rastlinným motívom nazývaným "arabeska", spodný okraj sukne lemujú dva prámiky - "boritáše". Na sukňu sa oblieka čierna glotová "šata" (zástera), zdobená podobne ako sukňa, v spodnej polovici, výšivkou krivou ihlou. Okolo pása má uviazaný pás nazývaný "krajec". Úprava hlavy: účes pod čepcom sa nazýva "kont". Vlasy sa rozdelia pútcom - "choňíkom" na dve polovice. Krátke vlasy na spánkoch sa oddelia a skrútia sa do krútencov nazývaných "víkruť". Tieto "víkruťe" sa vedú popod uši a na temene hlavy sa zviažu. Ostatné vlasy sa v tyle zviažu čiernou úzkou šnúrkou "gombárkou". Ďalej sa vytvoria "obkruti a to tak, že sa zopnuté vlasy na tyle rozdelia na dve polovice a zavinú sa do plátna dlhého asi pol metra a širokého 4-6 cm. Plátno (alebo aj tkanice), ktorými sa vlasy omotávajú sa na konci zauzlia a musia ostať ešte aspoň 20-30 cm dlhšie ako vlasy. "Obkruti" sa zdvihnú hore, nad temenom sa prekrížia a konce sa zviažu v tyle pod zviazanými vlasmi. Cez čelo sa previaže tenká čierna zamatová stužka zvaná "zamatka" alebo "fáborec, fáborka", ktorá účes spevní. Nasleduje biely spodný čepiec, takzvaný "spoňík". Potom sa zakladá vrchný čepiec, ktorý sa skladá zo štyroch častí: dienko, prednička, venček a súkence. Dienko čepca je zdobené perličkami z fúkaného skla a sklenenými korálikmi. Prednička je vyhotovená z paličkovanej čipky. Nasleduje perličkový "venček" lemujúci celú tvár a zakrývajúci paličkovanú čipku a nakoniec "súkence". Na nohách má žena obuté čierne kožené čižmy na nízkom opätku.
  5. Z mojich záložiek   Ženský sviatočný odev z Jarabiny 002-09

    ženský odev, sviatočný odev, čižmy, rubáš, spodná sukňa, sukňa, zástera, ženská košeľa, živôtik, čepiec, tkanina
    Základ odevu tvorí rubáš a jedna plátenná nariasená spodnica. "Hadvabne" (brokátové) "opľiča" (oplecko) je na zápästiach stiahnuté červenými tkanými "obšivkami" (manžetami) s prišitým čipkovaným volánom a na záhrení zdobené úzkym pásom červenej výšivky cez riasy. Tmavomodrý kašmírový "šafolkovij brušľak" (živôtik) lemuje úzka ružová stuha, po celej dĺžke sa zapína na drobné gombíky. Okolo krku má žena uviazaný trojradový náhrdelník zo strieborných sklenených fúkaných perličiek. Na "smuhavke" (nariasenej červenej tkanej sukni) s pásikovým modrobielym vzorom je previazaná čierna brokátová zástera nazývaná "hadvabnij fartuch" alebo "čornij". Hlavu ženy zdobí brokátový "čepec" okolo tváre lemovaný skladanou vyšívanou stuhou a upevnený viackrát obtočenou čiernou stužkou previazanou do veľkej mašle. Na nohách má žena oblečené biele pančuchy a obuté čierne kožené topánky. Celkový pohľad spredu.
  6. Z mojich záložiek   Melódia z Rabčíc 004-01

    hudobné nástroje, strunozvučné nástroje (chordofóny), husle
    Melódia piesne "Pocos vy, mamicko". Na husliach hrá Ignác Gluch, kontruje Ján Kolčák.
  7. Z mojich záložiek   Ženská zásterka z Hrušova 001-01

    zástera, ženský odev
    Malá zásterka zvaná "fiertuška" ušitá z bielej látky s pestrofarebným vyšívaním. Celkový pohľad spredu.
    Ženská zásterka z Hrušova 001-01
  8. Z mojich záložiek   Čardáš z Ostrova 002-01

    tanečný folklór, ľudový tanec, krútivé tance, čardáš, tanečník, muzika
    Ľudový tanec čardáš, párový krútivý tanec. Tancujú štyri tanečné páry v pomalom a následne v rýchom tempe, sprevádza ľudová hudba.
  9. Z mojich záložiek   Štrngajú, brngajú

    ľudová pieseň, muzika, svadobné piesne, svadobné odobierky
    Svadobná odobierková pieseň s motívom odchodu nevesty od rodičov. Spieva skupina mužov so sprievodom ľudovej hudby z Horného Vadičova. Ľudová hudba pod vedením Gašpara Urbaníka hrá v zložení: Gašpar Urbaník - prim, Celestín Káčerík - druhé husle, Štefan Jarošík - kontra, Ondrej Urbaník - kontrabas.

  Tieto stránky využívajú súbory cookies, ktoré uľahčujú ich prezeranie. Ďalšie informácie o tom ako používame cookies.