My Bookmarks

Pridaných záložiek: 2    
  1. From the basket   Mužský odev z Čierneho Balogu 001-01

    mužský odev, opasok, pastiersky odev, mužská košeľa, nohavice, kožuštek, kapsa, cedidlo
    Odev pozostáva z ľanovej košeľe rovného strihu a súkenných nohavíc. Rukávy košeľe sú zastrčené do širokých zápästkov. Nohavice majú dva krátke rozparky a dve vrecká, v páse sú upevnené tenším remeňom navlečeným vo vnútri nohavíc. Okolo pása mohol byť navyše aj širokým kožený pastiersky opasok s tromi mosadznými prackami. Na košeľu patrí v chladnejších dňoch kožuštek z bielej barančiny, zdobený koženými aplikáciami z červenej irchy a výšivkou, ktorý sa nezapínal. Dvaja muži majú cez plece zavesenú vlnenú kapsu, zvanú "cedilo, cidilo". Pohľad na štyroch mužov držiacich sa za ramená. Tretí zľava je Slavomír Auxt - Chudo, ktorý od roku 1968 viedol folklórnu skupinu Kýčera z Čierneho Balogu.
    Mužský odev z Čierneho Balogu 001-01
  2. From the basket   Ženský sviatočný odev zo Ždiaru 005-10

    ženský odev, sviatočný odev, papuče
    Odev tvoria biele plátenné spodničky, na ktoré sa oblieka zadná sukňa zvaná "kartunka" z bordového brokátu a predná čierna sukňa zvaná "fartuch". Predná sukňa je bohato zdobená našitými prámikmi, šujtáškami, zlatými kovovými stuhami, flitrovanou hadovkou, vyšívanou stuhou a lemovaná je bielou kupenskou čipkou. Zadná sukňa má len jednu širokú bielu a jednu tenkú zelenú čipku. Na hornú časť tela patrí ako spodná vrstva ľanová "kosuľa" bez zdobenia. Na košeľu patrí tmavoružový brokátový kabátik zvaný "reklik" so skrytým zapínaním na "patentke". Na hlavu patrí čepiec, ktorý má nad čelom takzavnú "predničku" z brokátu a nad ňou okolo celého čepca farebný tkaný "okrovek", čo je pás po sebe nasledujúcich rôznofarebných štvorcových dielikov. Čepiec má takzvané "stonski" - dlhé stuhy siahajúce vzadu do dvoch tretín sukne. K odevu prislúchajú súkenné papuče vyšívané harasom (vlnou). Pohľad zozadu na súkenné papuče. Po obvode je len jednoduché červeno modré vyšívanie.
    Ženský sviatočný odev zo Ždiaru 005-10

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.