My Bookmarks

Pridaných záložiek: 48    
  1. From the basket   Melódia z Hronseku 009-01

    ľudová pieseň, muzikant, heligónka, husle, ozembuch
    Melódia ľudovej piesne. Hrá ľudová hudba Fsk Hronsečanka v obsadení: Štefan Šulek - heligónka, Ján Majer - kontrabas, Pavel Lichý - ozembuch.
  2. From the basket   Melódia z Hronseku 008-01

    ľudová pieseň, muzikant, heligónka, husle, ozembuch
    Melódia ľudovej piesne. Hrá ľudová hudba Fsk Hronsečanka v obsadení: Štefan Šulek - heligónka, Ján Majer - kontrabas, Pavel Lichý - ozembuch.
  3. From the basket   Oj, ľen ďieuča bieui anďeu

    ľudová pieseň, ľudový tanec, krútivé tance, Krútivé tance z aspektu etnochoreologického, muzika, sláčikové hudby, spevák
    Pieseň k tancu ""šoroví"". Hrá Ľudová hudba z Telgártu: Ludvík Pokoš (1936) -prvé husle; Ľubomír Šramko (1965) - prvé husle; Anton Harvan (1939) - druhé husle; Ladislav Harvan (1943) - violová kontra; Jozef Oláh (1938) - kontrabas. Predspevuje Matej Linter (1945), spieva folklórna skupina z Telgártu.
  4. From the basket   Mužské nohavice z Dolných Rykynčíc 001-02

    sviatočný odev, mužský odev, nohavice, plátno, ažúr
    Mužské sviatočné nohavice "gaťe". Jedna nohavica je ušitá z dvoch pôl plátna, v rozkroku majú všitý štvorcový klin, v páse sú stiahnuté šnúrkou a spodný okraj zdobí biela ažúrová výšivka. Detailný pohľad na výšivku.
    Mužské nohavice z Dolných Rykynčíc 001-02
  5. From the basket   Mužské nohavice z Dolných Rykynčíc 001-01

    sviatočný odev, mužský odev, nohavice, plátno, ažúr
    Mužské sviatočné nohavice "gaťe". Jedna nohavica je ušitá z dvoch pôl plátna, v rozkroku majú všitý štvorcový klin, v páse sú stiahnuté šnúrkou a spodný okraj zdobí biela ažúrová výšivka. Celkový pohľad spredu.
    Mužské nohavice z Dolných Rykynčíc 001-01
  6. From the basket   Odev mladuchy z Kojšova 002-09

    ženský odev, obradový odev, odev mladuchy, zástera, ažúr
    Spevňujúca "ažurka" na zástere "šarnom fartuchu" z modrotlače.
    Odev mladuchy z Kojšova 002-09
  7. From the basket   Ženský pracovný odev z Kojšova 001-02

    ženský odev, pracovný odev, krpce, spodná sukňa, sukňa, živôtik, rukávce, čepiec, odevné doplnky, ažúr, výšivka, krížiková výšivka
    Ženský pracovný odev z Kojšova. Celkový pohľad zozadu. Základ odevu tvorí "rancaná", teda skladaná tmavá sukňa z modrotlače prišitá k živôtiku, "šarna kidľa farbaňica s lajblíkom". Pod "kidľou" nosí žena spodné sukne "spodňički kabati" z bieleho plátna, ktoré pred zafarbením od modrotlače chráni farebný vzorovaný kartúnový "kabat". "Kidľa" je z prednej strany vykasaná, na zadnej strane je zdobená vyšívanými "ažurkami". Okolo pása má uviazanú stuhu "trašku". Na hornej časti tela má oblečené biele plátenné rukávce "oplečko", ktoré sú po rukávoch zdobené výšivkou s rastlinnými motívmi. Golier rukávcov aj zakončenia ich rukávov sú zdobené "gaľerkami" vyšívanými krížikovou výšivkou. "Gaľerki" si ženy vyšívali samy a vždy museli ladiť s výšivkou na košeli ich partnera. Na rukávce sa obliekal vzorovaný kašmírový lajblík so zapínaním na gombíky. Žena má na hlave pracovný háčkovaný čepiec s plátenným podkladom. Súčasťou čepca je vlnená stužka "šnorka" uviazaná po celom jeho obvode a spustená po chrbte po spodný okraj sukne. Na nohách má obuté kožené krpce "bačkori".
    Ženský pracovný odev z Kojšova 001-02
  8. From the basket   Ženský sviatočný odev z Kojšova 002-04

    ženský odev, sviatočný odev, čižmy, spodná sukňa, sukňa, zástera, živôtik, rukávce, čepiec, odevné doplnky, šperk, výšivka
    Sviatočný odev kmotry z Kojšova. Bližší pohľad zboku. Základ odevu tvorí modrá sloterová sukňa so živôtikom "kidľa s vistom". Prednú časť "kidľi" zakrýva červená kartúnová zástera "širviani fartuch". Okolo pása má žena opásaný vlnený pás angliu a farebnú vyšívanú stuhu "povojňík". Uprostred nej je brošňou pripnutá modrá stuha "pantľika", ktorá siaha po spodný okraj zástery. Na hornej časti tela má biele rukávce "oplečko" z domáceho tkaného plátna. Na rukávoch sú zdobené výšivkou "poľňane", vyšívanou plným stehom na predkreslené vzory. Golier rukávcov aj zakončenia ich rukávov sú zdobené vyšívanými "gaľerkami". "Gaľerki" si ženy vyšívali samy a vždy museli ladiť s výšivkou na košeli ich partnera. Rukávce sú pri krku spojené spinkou "pinou", na ktorej sú uviazané biele "gombi". Na rukávce sa oblieka živôtik "vist na červenim verchu", ktorého základ tvorí červený zamat "baršan" a je zdobený našitými hnedozelenými "zamatkami" a zlatými vzorovanými stuhami "šnorkami". Na "viste" je pripnutá strieborná brošňa. Vpredu je "vist" spojený prepletenou stuhou "šnorkou", ktorá takto tvorí "šnurovačku". Na hlave má žena háčkovaný čepiec s plátenným podkladom s brokátovým zakončením "krokodílom". Čepiec bol kupovaný u čepčiarky v Levoči, avšak kamienkami bol dozdobený až mladuchou pred jej svadbou. Súčasťou čepca je vlnená stužka "šnorka" uviazaná po celom jeho obvode, ktorá je spolu s ostatnými farebnými "šnorkami" a lesklými "pantľikami" spustená po chrbte po spodný okraj sukne.
    Ženský sviatočný odev z Kojšova 002-04
  9. From the basket   Ženský sviatočný odev z Kojšova 001-02

    ženský odev, sviatočný odev, čižmy, spodná sukňa, sukňa, zástera, živôtik, rukávce, čepiec, odevné doplnky, šatka na hlavu, ažúr, krížiková výšivka
    Celkový pohľad zozadu. Žena má oblečenú "rancanú", teda skladanú tmavú sukňu "šarnu kidľu" vyrobenú z modrotlače. "Kidľa" je zdobená vyšívanými spevňujúcimi "ažurkami". Pod ňou sú spodné sukne "spodňički kabati" z bieleho plátna. Na sukni má čiernu kartúnovú zásteru "fartuch". Okolo pása má uviazané "maľinovo harasovo traški", ktoré sú vyhotovené z ovčej vlny. Na hornej časti tela sú biele plátenné rukávce "oplečko", ktoré sú po rukávoch zdobené vyšívanými pásmi "spľetkami". Golier rukávcov aj zakončenia ich rukávov sú zdobené "gaľerkami" vyšívanými krížikovou výšivkou. "Gaľerki" si ženy vyšívali samy a vždy museli ladiť s výšivkou košeli ich partnera. Rukávce sú pri krku spojené spinkou "pinou", na ktorej sú uviazané biele "gombi" z lacetu. Na rukávce sa obliekal živôtik "vist na beľavom verchu", ktorý je prišitý k sukni. Jeho základ je z modrého "flaušu", na ktorý sú našité zlaté vzorované stuhy "šnorki" a bordový "baršan". Žena má na hlave čepiec, súčasťou ktorého je vlnená stužka "šnorka" uviazaná po celom jeho obvode a spustená po chrbte po spodný okraj sukne. Čepiec je zakrytý lesklou zlatou šatkou "chustkou" s rastlinnými motívmi. Na nohách má obuté čierne kožené čižmy "škorňe", ktoré dostala do daru od jej budúceho manžela.
    Ženský sviatočný odev z Kojšova 001-02
  10. From the basket   Ženský sviatočný odev z Kojšova 001-01

    ženský odev, sviatočný odev, čižmy, spodná sukňa, sukňa, zástera, živôtik, rukávce, čepiec, odevné doplnky, šperk, šatka na hlavu, ažúr, výšivka, krížiková výšivka
    Celkový pohľad spredu. Žena má oblečenú "rancanú", teda skladanú tmavú sukňu "šarnu kidľu" vyrobenú z modrotlače. "Kidľa" je zdobená vyšívanými spevňujúcimi "ažurkami". Pod ňou sú spodné sukne "spodňički kabati" z bieleho plátna. Na sukni má čiernu kartúnovú zásteru "fartuch". Okolo pása má uviazané "maľinovo harasovo traški", ktoré sú vyhotovené z ovčej vlny. Na hornej časti tela sú biele plátenné rukávce "oplečko", ktoré sú po rukávoch zdobené vyšívanými pásmi "spľetkami". Golier rukávcov aj zakončenia ich rukávov sú zdobené "gaľerkami" vyšívanými krížikovou výšivkou. "Gaľerki" si ženy vyšívali samy a vždy museli ladiť s výšivkou košeli ich partnera. Rukávce sú pri krku spojené spinkou "pinou", na ktorej sú uviazané biele "gombi" z lacetu. Na rukávce sa obliekal živôtik "vist na beľavom verchu", ktorý je prišitý k sukni. Jeho základ je z modrého "flaušu", na ktorý sú našité zlaté vzorované stuhy "šnorki" a bordový "baršan". Na "viste" sú pripnuté brošne a perla. Vpredu je "vist" spojený prepletenou stuhou "šnorkou", ktorá takto tvorí "šnurovačku". Žena má na hlave čepiec, ktorý je zakrytý lesklou zlatou šatkou "chustkou" s rastlinnými motívmi. Na nohách má obuté čierne kožené čižmy "škorňe", ktoré dostala do daru od jej budúceho manžela.
    Ženský sviatočný odev z Kojšova 001-01

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.