My Bookmarks

Pridaných záložiek: 27    
  1. From the basket   Artikulárny kostol v Paludzi 001-04

    kostol, drevené kostoly, zrubová konštrukcia, strecha, šindeľ
    Evanjelický artikultárny kostol, ktorého pôdorys má charakter gréckeho kríža. Kostol je zrubový, obitý doskami, postavený na kamennom základe, strecha sleduje tvar pôdorysu, krytina šindľová. Pri kostole sa nachádza zvonica rámovej konštrukcie s masívnym murovaným základom. V jej hornej časti je umiestnená zvonová izbica so zvonmi. Ukončená je strieškou s cibuľovitým tvarom a krížom. Kostol má štyri vstupy. Strop je klenutý drevenou klenbou. Vďaka poschodovým chórom má kostol veľkú kapacitu, pričom vyššie položený chór bol určený pre mužov, nižšie položený pre ženy. Z veže sa prechádza rovno na chór.
    Artikulárny kostol v Paludzi 001-04
  2. From the basket   Bábka z Lendaku 002-03

    bábka, bábkové divadlo, obchôdzky, hra o Herodesovi
    Drevená bábka, ovládateľná pomocou drievka, ktorým sa vodí cez drážku v podlahe scény. Táto bábka vystupuje vo vianočnej bábkohre "Džafkulina". Reprezentuje postavu prvého pastiera, ktorý sa nazýva Bača z Lendaku alebo Gazda. Bábka drží vpredu na rukách bielu ovečku, ako dar pre Ježiška. Postava je namaľovaná na červeno, má hnedé vlasy a výrazné oči a ústa. Výška bábky je 14 cm, spodná vodiaca tyčka má 14 cm. Celkový pohľad zozadu.
    Bábka z Lendaku 002-03
  3. From the basket   Črpák Ľubomíra Tatarku 009-01

    bačovský riad, črpák, ornament, rezbárstvo
    Ornamentálny črpák podpolianskeho typu, archaická verzia. Celok.
    Črpák Ľubomíra Tatarku 009-01
  4. From the basket   Ďevečka z Buďína

    ľudová pieseň, hudobný folklór, balada, spevák
    Balada. Ženský sólový spev bez hudobného sprievodu.
  5. From the basket   Dievocký sviatočný odev z Cífera 002-03

    ženský odev, sviatočný odev, čižmy, spodná sukňa, sukňa, zástera, rukávce, okružie, tacle, živôtik, pozamentárstvo
    Sviatočný odev slobodného dievčaťa, ktorý sa nosil približne od veku 16 rokov (pohlavnej dospelosti - čoho znakom boli práve červené stuhy) do vydaja. Odev pozostáva zo spodníc nazývaných "škrobnice", ušitých z bieleho, 4m dlhého plátna. Predná časť "škrobnice" je hladká látka, naskladaná je najmä na bokoch (dievčatá a ženy z bohatých rodín nosili aj 3-4 spodnice). Najvrchnejšia "škrobnica" je ukončená na spodnom okraji madeirou (príp. celá madeirová) alebo takzvanou "mašinovou" výšivkou na stroji. Je silno naškrobená "na plech" a vyžehlená – "vipiglúvaná". Na spodniciach má oblečenú svetlú zlato-hnedú sukňu, nazývanú "tašká sukna", ktorá je ušitá z dvoch kusov látky ako je atlas, hodváb, brokát a podšitá organtínom. Svojou dĺžkou siaha po vrchný okraj čižiem. Po celom obvode je nariasená do drobných skladov, ktoré sa kulmujú žeravým kutáčom a sú široké asi 10 cm, len predná časť je bez záhybov čím sa šetrí spotrebované množstvo látky. Spodný lem sukne je po celom obvode obšitý "cickou" - šnúrkou pripomínajúcou husté štetinky. Pod sukňami má žena ešte oblečené čierne cvernové "cverené" pančuchy. Na sukni má ďalej oblečenú zásteru, takzvanú "zásceru" alebo "fertuchu" z čierneho listeru alebo tesilu, ktorá je vpredu hladká a po bokoch, opäť ako spodnice, nabratá v pol centimetrových záhyboch. Je rovnako dlhá ako sukňa. Po okraji je zdobená zlatou hodvábnou výšivkou "na kartách" (výšivka niťou cez kartón/lepenkovú podložku) s dierkovanou výšivkou do oblúčikov. Vpredu na zástere má uviazaný ružový hodvábny opasok "opasek" z 3 až 8 cm širokej stuhy, ktorej konce sú zdobené malou výšivkou a ukončené kovovými strapcami. Dĺžka mašle vždy siaha nad výšivku zástery. Rukávce "rukáfce", nazývané aj "vrchi" sú ušité z jemného plátna, batistu alebo vapéru s mimoriadne bohatou žltou výšivkou cez kartón doplnené flitrami a drobnými korálikmi. Pod krkom majú rázporok, rukáv nad lakťom je stiahnutý šnúrkou (neskôr gumičkou) a pod pazuchou je všitý kus štvorcovej látky. Rovnaká výšivka žltou priadzou cez kartón je aj na tacloch - naberanom voláne ušitom z plátna s dierkovanou výšivkou v ozdobných oblúčikoch. Tacle sa pripevňujú nad lakeť na okraj rukávcov stiahnutím všitou šnúrkou. Živôtik "pruclek" je ušitý z jedného kusa vystrihnutej látky z jednofarebného atlasu (niekedy hodvábu). Podšitý je konopným plátnom. Vpredu sa po celej dĺžke zapína čiernym "pozamenťierskim" (pozamentárskym) šnurovaním s gombíkom. Na chrbte je zdobený zlatými šujtášmi a spodný okraj "prucleku" je zapravený pod sukňou. Okolo krku má žena pripevnené okružie "krézel" s nariasenou širokou bielou paličkovanou (jemne "cverenou") čipkou prišitou k obojku, ktorý je vyšitý zlatou výšivkou na "kartách" doplnený okrúhlymi gatrami. Zapínanie obojka pod krkom prekrýva 6-8 cm široká "mašľa" z bieleho hodvábu (alebo brokátu, tylu) vyšívaná tiež výšivkou cez kartón, dozdobená drobnými zlatými korálikmi a na koncoch zlatými drôtenými strapcami. Pripnutá je obyčajným špendlíkom k obojku "krézla". Na hlave má mladá žena špeciálnym postupom uviazané červené "stuški", ktoré nosili slobodné dievčatá "dzífky" (ako znak, že sa fyziologicky stali ženou). Konce stužiek sú vyšité zlatou niťou, flitrami, drôtikmi a ukončené žltými, zlatými alebo "pozamenťierskími" strapcami. Na nohách má obuté čierne kožené čižmy s tvrdou sárou pod kolená vykrojenou do oblúka, so žltým ozdobným štepovaním na päte a s 5 cm opätkom podbitým mosadznou podkovičkou.
    Celkový pohľad zozadu.
    Dievocký sviatočný odev z Cífera 002-03
  6. From the basket   Dosť som málo choďil, uš si zunovala

    ľudová pieseň, heligónka
    Ľudová pieseň. Hra na heligónke, hrá Juraj Vretenička.
  7. From the basket   Dvakročka a jednokročka z Očovej

    ľudový tanec, tanečný folklór, krútivé tance, čardáš, frišký
    Tanečníci tancujú pri dome pred muzikou tance "dvakročka" a "jednokročka". Tancujú Pavel Poničan-Remenár s Magdou Kubišovou, Ján Lenár a Jolanou Šiandorovou.
  8. From the basket   Hora, hora i bučina

    ľudová pieseň, ľúbostné piesne
    Ľudová pieseň s ľúbostnou tematikou a žartovnými motívmi. Ženský skupinový spev bez hudobného sprievodu.
  9. From the basket   Kostol svätého Juraja v Trnovom 001-01

    kostol, drevené kostoly, zrubová konštrukcia, rámová konštrukcia, strecha, šindeľ
    Rímskokatolícky kostol zrubový, v interiéri obitý doskami, postavený na kamennej podmurovke. Do priečelia je umiestnená veža rámovej konštrukcie, ktorá nesie zvonovú izbicu, celá veža je kónického tvaru, je obitá doskami, ukončená je stanovou strieškou a krížom. V podveží sa vytvoril babinec, ktorý je z veľkej časti otvorený. Loď aj presbytérium majú štvorcový pôdorys a ploché stropy bez klenby. V interiéri je vsunutý malý chór, do ktorého je prístup schodiskom, do veže vedie rebríkové schodisko, ktoré slúži len na prípadné opravy, zvoní sa z prízemia. Jednotlivé krokvy majú vzperové zarovnávanie. Nákres, bočný pohľad.
    Kostol svätého Juraja v Trnovom 001-01
  10. From the basket   Kostol svätého Juraja v Trnovom 001-02

    kostol, drevené kostoly, zrubová konštrukcia, rámová konštrukcia, strecha, šindeľ
    Rímskokatolícky kostol zrubový, v interiéri obitý doskami, postavený na kamennej podmurovke. Do priečelia je umiestnená veža rámovej konštrukcie, ktorá nesie zvonovú izbicu, celá veža je kónického tvaru, je obitá doskami, ukončená je stanovou strieškou a krížom. V podveží sa vytvoril babinec, ktorý je z veľkej časti otvorený. Loď aj presbytérium majú štvorcový pôdorys a ploché stropy bez klenby. V interiéri je vsunutý malý chór, do ktorého je prístup schodiskom, do veže vedie rebríkové schodisko, ktoré slúži len na prípadné opravy, zvoní sa z prízemia. Jednotlivé krokvy majú vzperové zarovnávanie. Nákres, pozdĺžny rez.
    Kostol svätého Juraja v Trnovom 001-02

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.