Number of the records: 1  

To the basket   obchod

  1. DescriptonTovarová výmena, respektíve distribúcia tovaru od výrobcu k spotrebiteľovi. Predpokladom rozšírenia obchodu bol vznik nadproduktu vo výrobnej oblasti. Tovarová distribúcia prešla viacerými vývinovými štádiami – od jednoduchého výmenného obchodu až po vznik špecializovaných zamestnaní, keď medzi výrobcu a kupujúceho vstupoval obchodník sprostredkujúci predaj a nákup tovaru. Široké vrstvy vidieckeho obyvateľstva sa podieľali na tovarovej výmene priamym predajom spotrebiteľom na týždenných trhoch a jarmokoch. Od konca 17. storočia, vzhľadom na potreby doplnkových príjmových zdrojov, výrobné podmienky, spotrebiteľský dopyt a teritoriálne možnosti migrácie, začínal sa rozširovať podomový obchod najmä medzi sociálne slabšími príslušníkmi poľnohospodárskeho obyvateľstva ako samostatné špeciálne zamestnanie. Vplyvom zmien v sociálnej štruktúre obyvateľstva, spoločenského tlaku na obmedzenie niektorých foriem obchodu (trhov) vo vtedajšom ponímaní ako prekonaného spôsobu obchodovania, zákazu podomového obchodu a civilizačných premien tieto prejavy v pôvodných formách zanikali alebo pretrvávali obmedzene.
    Description authorĽubica Falťanová
    BooksK dejinám obchodu na Slovensku. Bratislava 1987. Falťanová, Ľ.: Tradičný obchod. In: Slovensko. Európske kontexty ľudovej kultúry. Zostavila R. Stoličná. Bratislava 2000, 81-100. Kaľavský, M.: Remeslo a domácka výroba. In: Slovensko. Európske kontexty ľudovej kultúry. Zostavila R. Stoličná. Bratislava 2000, 62-82.
    Data source entryTradičná ľudová kultúra Slovenska slovom a obrazom, elektronická encyklopédia. Bratislava 2011.
    URLhttps://www.ludovakultura.sk/polozka-encyklopedie/obchod
    See also jarmok
    týždenný trh
    výmenný obchod

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.