Number of the records: 1  

To the basket   kolárstvo

  1. Descriptonremeselná a domácka výroba kolies, vozov, saní, bričiek, kočov, športových potrieb, dreveného náradia a nástrojov. Základom kolárstva je výroba drevených kolies. Počas feudalizmu sa kolári združovali do cechov (najstarší v Košiciach roku 1459), najčastejšie s kováčmi, ktorí robili kovové súčasti vozov. Najväčším strediskom kolárstva bol Pukanec. Tu vyrábali vozy pre južné Slovensko i dnešné Maďarsko, ktoré predávali spravidla vandrovným obchodom. Širší trh zásobovali aj kolári z okolia Michaloviec. Popri remesle existovala na celom Slovensku aj domáca výroba kolies, rozšírená najmä na Považí, v oblasti Levočských vrchov a na Orave. Roku 1900 bolo v slovenských župách 2 834 kolárskych dielní (majstrov) s 1 565 pomocníkmi. V roku 1930 to bolo 1 570 dielní s 2 331 pomocníkmi. V 19. storočí sa časť kolárov špecializovala na výrobu bričiek a kočov (kočiarníctvo). Kríza kolárstva nastala po modernizácii dopravy a po zavedení výroby nových dopravných prostriedkov. Reakciou bolo založenie Jednoty majstrov kolárov (1932). Patrónmi kolárov boli sv. Katarína a sv. Eulogius.
    Description authorMichal Kaľavský
    BooksKaľavský, M.: Kolárstvo na Slovensku za kapitalizmu. In: Zborník Slovenského národného múzea, roč. 75, 1981, História 21, 171-214. Kaľavský, M.: Výroba bahrov v Tichom Potoku. In: Vlastivedný časopis, roč. 26, 1977, 95-96. Špiesz, A.: Remeslo na Slovensku v období existencie cechov. Bratislava 1972.
    Data source entryTradičná ľudová kultúra Slovenska slovom a obrazom, elektronická encyklopédia. Bratislava 2011.
    URLhttps://www.ludovakultura.sk/polozka-encyklopedie/kolarstvo
    See also cech
    sane
    voz
    dielňa
    remeselnícky patrón
    remeselník
    remeslo
    References (3) - Encyclopedic Terms
    (4) - Digital Objects

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.