My Bookmarks

Pridaných záložiek: 15    
  1. From the basket   Pastieri zo Strelníkov 007-01

    pastier oviec, bača, pastiersky odev, kožuštek, kabanica, klobúk, valaška, fujara, črpák
    Milan Majer Škrváň (vľavo) je oblečený v bielej košeli a v hrochotskom kožušteku, kabanicu má prehodenú cez plece, na hlave má klobúk a drží valašku. Bača Pavol Matula Pokuta (vpravo) hrá na fujare. V pozadí črpáky povešané na klincoch na kolibe.
    Pastieri zo Strelníkov 007-01
  2. From the basket   Pastieri zo Strelníkov 006-01

    pastier oviec, bača, pastiersky odev, nohavice, kožuštek, kabanica, klobúk, valaška
    Štyria pastieri stojaci pred kolibou. Zľava Ondrej Majer Škrváň, Ján Kováč, Ivan Majer Majerík a bača Pavol Matula, prezývaný Pokuta. Muži sú oblečení v tradičnom pastierskom odeve z oblasti Pohronie, pre ktorý bol charakteristický najmä kožuštek bez rukávov s farebnými koženými aplikáciami, biela košeľa s vyhrnutými rukávmi, čierna kabanica prehodená cez plecia, široké nohavice, nazývané rajtky, klobúk založený nakrivo a v ruke valaška ako typický pastiersky oporný i pracovný nástroj.
    Pastieri zo Strelníkov 006-01
  3. From the basket   Po záhraďe choďila

    ľudová pieseň, ľúbostné piesne, spevák
    Ľudová pieseň s ľúbostnou tematikou a motívom nenaplnenej lásky. Ženský sólový spev bez hudobného sprievodu.
  4. From the basket   Voda sa vilieva brehi zaplavila

    ľudová pieseň, ľúbostné piesne, spevák
    Ľudová pieseň s ľúbostnou tematikou. Ženský sólový spev bez hudobného sprievodu.
  5. From the basket   Zakladanie čepca z Prenčova 001-08

    ženský odev, sviatočný odev, čepiec, rukávce, živôtik, sukňa, zástera, čižmy
    Pohľad na mladú ženu v čepci a dve obliekačky takzvané "svatvice". Mladá žena má oblečený hodvábny "prusľak" (živôtik) s hlbším výstrihom. "Prusľak" je bohato zdobený drobno riasenou červenou stuhou, ukončený krátkym "šósikom" a podšitý kanafasom. Vo výstrihu "prusľaka" je farebná stuha uviazaná do mašle ozdobená kovovou sponou a mincami. Pod "prusľakom" je "opľecko" (rukávce), ktoré má na rukávoch uviazané farebné stužky. V spodnej časti je "vrchňia biela kitľa" (sukňa) vyrobená z ôsmich pol jemnejšieho kupovaného plátna, pri spodnom okraji po celom obvode zdobená drobnými zámikmi a "mrežkou". Okraj je zdobený drobným nitkovým vzorom. Na "vrchňej kitľi" je bohato vyšívaná dvojpolová "šata" (zástera). Obuté má čierne čižmy s tvrdou sárou. Na hlave má čepiec, ktorý pozostáva z "lakovích čiernich zubov", ktoré zakrývajú predné vlasy. Na zuboch je podložka z domáceho prešívaného plátna, na ktorej je upevnený "ľetačkaví špic" s našitými "bľiskami" a striebornými "šíkmi". Na účese je spodný čepiec, takzvaná "kápka", ktorá je z farebného hodvábu. Na nej je okrúhy, na tyle vyšívaný čepiec, podšitý farebnými stužkami a ozdobený "ľetačkami". Okolo čepca je pripevnená strieborná stuha. "Svatvice" sú oblečené v čiernej slávnostnej glótovej "kitľi", drobno riasenej okolo pása. Spodný okraj sukne je podšitý farebným súknom, takzvaným "pľachom". Na bielom "opľecku" majú oblečený "prusľak" bohato zdobený drobno riasenou červenou stuhou s hlbším výstrihom, ukončený krátkym šósikom a podšitý kanafasom. Pod krkom stužka. Zástera "šata" je zdobená výšivkou, resp. červenou stuhou a prišitými vyšívanými "pozamenťierskimi" kvietkami. Na hlave majú tylový vyšívaný rohatý biely čepiec. Na nohách čierne čižmy s tvrdou sárou.
    Zakladanie čepca z Prenčova 001-08
  6. From the basket   Obliekanie mladuchy z Prenčova 001-04

    ženský odev, sviatočný odev, obradový odev, rubáš, rukávce, spodná sukňa, sukňa, čižmy
    Ženský obradový odev, takzvaná "pláťená prenčovská ňevesta" - postup obliekania. Celkový pohľad na mladú ženu a dve "svatvice", ktoré jej obliekajú "vrchňiu bielu kitľu" (vrchná sukňa). "Kitľa" je vyrobená z ôsmich pol jemnejšieho kupovaného plátna, pri spodnom okraji po celom obvode zdobená drobnými zámikmi a "mrežkou". Okraj je zdobený drobným nitkovým vzorom. Vo vrchnej časti má oblečené rukávce, obuté má čierne čižmy s tvrdou sárou.
    Obliekanie mladuchy z Prenčova 001-04
  7. From the basket   Ženský sviatočný odev zo Žibritova 006-02

    ženský odev, sviatočný odev, čižmy, rubáš, kabát, sukňa, zástera, čepiec, šatka na hlavu
    Jesenný typ odevu. Celkový pohľad spredu. Žena má obuté čižmy s tvrdou sárou s podpätkom. Na sebe má "pamokoví" (bavlnený) "rubáč" so "stánkou", ktorá je zdobená v typickej kombinácii farieb červená, čierna, biela. Na ňom má oblečenú "vizitku" - krátky čierny zamatový kabátik ukončený drobným volánikom. Kabátik siaha nad pás tak, že spod neho vidieť farebnú stuhu spevňujúcu zásteru na páse. Pod tento typ kabátika sa neoblieka "opľecko" (rukávce) ani "prusľak" (živôtik). Kabátik je futrovaný flanelom. Vrchná sukňa je ušitá z čierneho glotu ukončená zúbkami, ktoré sukňu spevňovali a chránili pred odieraním sa o čižmy. Na sukni má skladanú "perkálovú" zásteru nazývanú "šata" lemovanú tenkou červenou strojovou výšivkou. "Šata" je ušitá z dvoch pôlok látky, ktoré sú v strede spojené farebným ozdobným spojovacím švíkom v tvare zubov. Spodný okraj je ozdobený červeným vyšívaním. Na hlave má čepiec so "zamatkou" (tenká zamatová šnúrka cez čelo) a na ňom uviazanú hodvábnu šatku so strapcami.
    Ženský sviatočný odev zo Žibritova 006-02
  8. From the basket   Črpák Ondreja Čiefa Umelca 003-02

    bačovský riad, črpák, figurálna rezba, antropomorfné zobrazenie, rezbárstvo
    Črpák tmavej farby, ucho zdobené antropomorfnou figurálnou rezbou. Svorová geletka (nádoba), ucho z hruškového dreva. Celok.
    Črpák Ondreja Čiefa Umelca 003-02
  9. From the basket   Keť mali baňíci v háji majáles

    ľudová pieseň, baník, baníctvo, banícky folklór, spevák
    Ľudová pieseň s baníckou tematikou. Ženský sólový spev bez hudobného sprievodu.
  10. From the basket   Kumo moja, kumo

    ľudová pieseň, ľudový tanec, ženské tance, kolesá
    Tanečná pieseň s ľúbostnou tematikou. Pieseň sa spievala na muzike, k tancu karička. Spieva skupina žien z Ladomirovej so sprievodom akordeónu.

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.