Number of the records: 1
To the basket Keť som išiel okolo hája zeleného
- Descripton
Descripton Ľúbostná pieseň. Mužský sólový spev s hudobným sprievodom. Na cimbale sprevádza Jaroslav Gerči z Lučenca, na husliach hrá Peter Takáč z Košíc. Note Pieseň bola nahratá v rámci výskumu ku gramoalbumu Pohronie. Nahrávka je súčasťou hudobného archívu Svetozára Stračinu. Originálne magnetofónové pásy s nahrávkami Svetozára Stračinu sú uložené v Stredoslovenskom múzeu v Banskej Bystrici. Recorded by Stračina, Svetozár (1940-1996) Municipality of origin Nová Baňa Region of origin Tekov Performer Budinský, Anton (1954-)
Gerči, Jaroslav (1956-)
Takáč, Peter (1957-)Place of capture Nová Baňa Date of capture 1978 Subject Classification 6.2. Ľudové piesne
6.3.1. Ľudové hudobné nástrojeKey words ľudová pieseň
ľúbostné piesne
spevák
muzikant
cimbal
huslePhysical description 1 min 12 s Other responsibility Vargicová, Angela (record owner)
Slovenský ľudový umelecký kolektív (record owner)
Lehotský, Oskar (digitized by)
Date of digitizing 2016 Right of use Nekomerčné účely License 022/2017-4/05-DF TLK úprava povrchu črepu maľbou. Najstarší dekór súvisel s rotáciou kruhu a bol geometrický (pásy, prúžky, vlnovky, krúžky, bodky). Farby v palete hnedá, zelená, biela, menej modrá, sa na žltý, okrový alebo tehlovočervený podklad hrnčiarskych výrobkov nanášali pomocou rožku alebo gurgule. Pre niektoré dielne bol typický dekór rytý a vyškrabovaný, fŕkaný alebo vytváraný obtláčaním (napr. listov, Gemer) či maľovaný pomocou hubky. Rastlinná a neskôr figurálna výzdoba, ktorá sa rozšírila na prelome 18.- 19. storočia, sa maľovala štetcom zo zvieracej srsti. Pri maľbe fajansových západoslovenských výrobkov sa používal obyčajný štetec. Maľovalo sa tzv. vysokožiarovými farbami, kysličníkmi kovov: kobaltovou modrou, meďnatou zelenou, mangánovo fialovou až čiernou a antimónovou žltou na olovnatej belobe. Pri muflových farbách (čiže pri treťom vypaľovaní a nižších teplotách) sa škála obohatila o purpurovú červeň. Maľba na fajansy s geometrickými, rastlinnými, architektonickými a figurálnymi motívmi sa rozvinula do najbohatších foriem v 18. storočí. Spájalo sa v nej dedičstvo habánskej keramiky a inšpirácie holíčskymi predlohami s rukopisom jednotlivých maliarov a dielní. V poslednej štvrtine 19. storočia sa z úsporných a konkurenčných dôvodov dekoratívnosť a farebnosť maliarskej výzdoby zredukovala. V rastlinnom dekóre začala prevažovať modrá farba s doplnkovou bielou. Súčasní maliari keramiky nadväzujú na podnety ľudového džbankárstva a dopĺňajú ich vlastným výtvarným názorom alebo tvoria nové vzory, nezávislé na tradícii.Description authorIrena PišútováBooksLandsfeld, H.: Lidové hrnčířství a džbánkářství. Praha 1950. Petrakovičová, A.: Heřman Landsfeld. Majster a znalec džbankárskej výroby. Modra 2009.Data source entryTradičná ľudová kultúra Slovenska slovom a obrazom, elektronická encyklopédia. Bratislava 2011.
Map
GPS: 48°25'28.56"N, 18°38'28.91"E , Maps Mapy.cz, Google Maps