Number of the records: 1
To the basket Ženský sviatočný odev z Ábelovej 002-13
Descripton Spodnú vrstvu odevu tvorí plátenný jednodielny "rubáč" (rubáš) z dvoch pôl plátna s klinovým rozšírením v bokoch, ktoré je zdobené paličkovanou čipkou nazývanou "rácka". Na rubáš sa obliekajú 2-3 kusy (niekedy aj viac) spodných konopných alebo plátenných sukní nazývaných "spodňica" alebo "spodná mondola", ktoré dotvarovali postavu do požadovanej siluety. Okraj "spodňice" lemuje "šlingovaňie" alebo "štikeraj" (kupovaná čipka) a drobná krížiková výšivka z "gatov" (širokých mužských nohavíc, ktoré sa už po 2. sv. vojne nenosili). Nasleduje biele plátenné "opľecko" (rukávce) skladajúce sa zo "stánki" (dlhého konopného predného a zadného dielu) a pamokových rukávov s vložkou - pásom paličkovanej čipky a krížikovej výšivky nazývanej "v páre", pretože prechádza cez dve dierky. Na "opľecko" sa zakladá šatka z čierneho glotu nazývaná "kosička". Viaže sa krížom cez prsia a vzadu v páse na voľný uzol. Konce "kosičky" sú bohato zdobené výšivkou krivou ihlou. Na "kosičku" sa oblieka glotový "ľajbík" (živôtik) bohato zdobený výšivou krivou ihlou s rastlinými motívmi. Živôtik je celý podšitý konopným plátnom, zapína sa vpredu na háčik a očko. "Kosičku" bolo vpredu spod "ľajbíka" vždy vidieť. Vrchná sukňa nazývaná "mondola" je ušitá z čierneho glotu. Jej spodná polovica je bohato vyšívaná krivou ihlou s rastlinným motívom nazývaným "arabeska", spodný okraj sukne lemujú dva prámiky - "boritáše". Na sukňu sa oblieka čierna glotová "šata" (zástera), zdobená podobne ako sukňa, v spodnej polovici, výšivkou krivou ihlou. Okolo pása má uviazaný pás nazývaný "krajec". Úprava hlavy: účes pod čepcom sa nazýva "kont". Vlasy sa rozdelia pútcom - "choňíkom" na dve polovice. Krátke vlasy na spánkoch sa oddelia a skrútia sa do krútencov nazývaných "víkruť". Tieto "víkruťe" sa vedú popod uši a na temene hlavy sa zviažu. Ostatné vlasy sa v tyle zviažu čiernou úzkou šnúrkou "gombárkou". Ďalej sa vytvoria "obkruti a to tak, že sa zopnuté vlasy na tyle rozdelia na dve polovice a zavinú sa do plátna dlhého asi pol metra a širokého 4-6 cm. Plátno (alebo aj tkanice), ktorými sa vlasy omotávajú sa na konci zauzlia a musia ostať ešte aspoň 20-30 cm dlhšie ako vlasy. "Obkruti" sa zdvihnú hore, nad temenom sa prekrížia a konce sa zviažu v tyle pod zviazanými vlasmi. Cez čelo sa previaže tenká čierna zamatová stužka zvaná "zamatka" alebo "fáborec, fáborka", ktorá účes spevní. Nasleduje biely spodný čepiec, takzvaný "spoňík". Potom sa zakladá vrchný čepiec, ktorý sa skladá zo štyroch častí: dienko, prednička, venček a súkence. Dienko čepca je zdobené perličkami z fúkaného skla a sklenenými korálikmi. Prednička je vyhotovená z paličkovanej čipky. Nasleduje perličkový "venček" lemujúci celú tvár a zakrývajúci paličkovanú čipku a nakoniec "súkence". Na nohách má žena obuté čierne kožené čižmy na nízkom opätku. Pohľad zozadu na čepiec. General description Tento typ sviatočného odevu sa nazýva "smútny", čo znamená modrý - farebne ladený do modra, resp.striedmejších farieb, ktoré boli určené pre ženy vo veku približne 35-40 rokov.
Spodné sukne mohli byť aj čisto biele bez zdobenia, na spodnom okraji iba zahnuté, prípadne sa šili aj z dlhej bielej "geceľe" (starší variant dlhej vrchnej sukne, ktorú časom nahradila "mondola").
"Súkence" a "venček" z čepca patrili v minulosti mladším ženám do 30 rokov. Nosili ho na veľké sviatky do kostola, mávala ho nevesta po začepení. Mladá bezdetná žena mávala na "fáborci" - zamatovej stužke nad čelom našité tri kvietky z perál nazývané "pipíš" (kvietok je vytvorený z jednej perličky uprostred a šiestich okolo nej).Note Použitý typ "kosičky" pochádza približne z 80. rokov 20. storočia.
"Krajec" uviazaný okolo pása prislúcha k odevu pre staršiu ženu alebo vdovu, prípadne k odevu na pôstne obdobie. Pôvodne bol "krajec" k tomuto typu odevu vyšívaný krivou ihlou a mal rovnaký vzor ako "ľajbík".
Informácie k odevu poskytli: Ján Ivanič, Gréta Ivaničová. Popis spracovala: Stanislava Tichá, Eva Záhumenská.
Výskumný tím: Miroslav Hanák, Julián Ratica, Michal Veselský, Stanislava Tichá.Recorded by Veselský, Michal (1980-) Municipality of origin Ábelová Date of creation približne 1920 Region of origin Novohrad Performers Vaško Sabolová, Martina (1975-) Place of capture Ábelová Date of capture 30.7.2024 Subject Classification 4.4.1.1. Historické podoby tradičného ženského odevu Key words ženský odev
sviatočný odev
čepiecOther responsibility Ivanič, Ján (work owner)
Slovenský ľudový umelecký kolektív (record owner)
Right of use Nekomerčné účely License 160/2024-6/05-DFTĽK
Map
GPS: 48°24'38.40"N, 19°25'53.81"E , Maps Mapy.cz, Google Maps